Strona archiwalna

Na tej stronie znajdują się numery archiwalne kwartalnika od 1 (2010) do 53 (2023). Począwszy od numeru 54 kwartalnik znajduje się pod tym adresem.

 

Słowa kluczowe: audio format audio serial słuchowisko radiowe

KMT 2021 nr 4 Pobierz PDF

Anna Gawrońska-Piotrowska,

Serial audio w Polsce jako nowoczesna forma słuchowiska radiowego

Źródło: Anna Gawrońska-Piotrowska, Serial audio w Polsce jako nowoczesna forma słuchowiska radiowego, "Kultura - Media - Teologia", 2021( 48) nr 4, s. 127-156.

DOI: 10.21697/kmt.48.6

Słuchowisko radiowe powstało w dwudziestoleciu międzywojennym jako połączenie radia z literaturą. Przez dziesiątki lat ewoluowało, by dotrzeć do czasów współczesnych i próbować odnaleźć się w przestrzeni internetu. Nowym zjawiskiem, obecnym od kilku lat wśród form dźwiękowych, jest serial audio. Jest on postrzegany jako nowoczesny teatr dźwiękowy. Celem niniejszego artykułu jest omówienie i przedstawienie specyfiki polskiego serialu audio oraz ukazanie sposobu, w jaki realizuje on ideę nowoczesnych słuchowisk. Aby zrealizować ten cel w pierwszej kolejności zdefiniowano pojęcie słuchowiska radiowego wraz z jego charakterystyką. Następnie ukazano ogólną charakterystykę serialu audio w Polsce, by w kolejnej części artykułu przejść do wskazania i analizy zawartości popularnych przykładów polskiego serialu audio.

O autorach

Mgr Anna Gawrońska-Piotrowska

ORCID: (nieznany)

dziennikarz radiowy z ponad siedmioletnim doświadczeniem. Absolwentka Instytutu Wiedzy o Kulturze na Wydziale Teologicznym UKSW (specjalizacja: zarządzanie w kulturze, dyplom z wyróżnieniem). Pracowała w Radiu Józef (obecnie Plus Warszawa), Radiu Warszawa, od kilku lat związana z Polskim Radiem (Studio Reportażu i Dokumentu Polskiego Radia, obecnie Redakcja Programów Katolickich Polskiego Radia). Laureatka międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów z dziedziny dziennikarstwa radiowego, m.in. I Nagroda na Międzynarodowym Katolickim Festiwalu Filmów i Multimediów Niepokalanów 2011. Posiada również bogate doświadczenie w promocji i marketingu, zdobyte m.in. w Departamencie Kultury, Promocji i Turystyki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego oraz podczas pracy jako koordynator ds. projektów regionalnych w Radiu Warszawa. Zajmowała się budowaniem marki i kreowaniem wizerunku radia w mediach społecznościowych oraz poprzez inne aktywne działania promocyjne. W Instytucie Edukacji Medialnej i Dziennikarstwa UKSW prowadzi zajęcia z podstaw dziennikarstwa radiowego, warsztatu reportera i prezentera radiowego, reportażu artystycznego i dokumentu radiowego, form dokumentalnych w radiu, PR-u i marketingu w instytucjach kultury, pozarządowych i samorządach lokalnych.
Informacje
Numery

Zobacz wszystkie numery

Linki
Inne informacje

Używamy plików cookies do mierzenia ruchu na stronie. Więcej na ten temat...