Strona archiwalna

Na tej stronie znajdują się numery archiwalne kwartalnika od 1 (2010) do 53 (2023). Począwszy od numeru 54 kwartalnik znajduje się pod tym adresem.

 

Słowa kluczowe: Big Brother Edukacja medialna Reality show celebreality celebryci edukacja medialna globalizacja informacja komercjalizacja konsumpcjonizm potoczność telewizja telewizja cyfrowa

KMT 2017 nr 1 Pobierz PDF

Katarzyna Małysz,

Potoczność, wulgarność i agresja w programach reality show na wybranych przykładach „Big Brothera”

Źródło: Katarzyna Małysz, Potoczność, wulgarność i agresja w programach reality show na wybranych przykładach „Big Brothera”, "Kultura - Media - Teologia", 2017( 28) nr 1, s. 50-73.

DOI: 10.21697/kmt.28.4

Celem artykułu jest ukazanie potoczności w programach reality show. Tego typu produkcje naruszają godność ludzką oraz podstawowe funkcje, jakie powinna pełnić telewizja. TV, jak każde medium, powinno dostarczać informacji, edukacji oraz rozrywki. W artykule starałam się udowodnić, czym tak naprawdę jest rozrywka. W słowniku pod redakcją Mieczysława Szymczaka rozrywka została wyjaśniona następująco: „to, co służy odprężeniu, wypoczynkowi, co uprzyjemnia czas, bawi, rozwesela; przyjemność połączona z wypoczynkiem, zabawa”. Program „Big Brother” jako jeden z przykładów reality show był nieetyczny i niemoralny. Dlaczego więc zyskał tak dużą popularność? Czym kierowali się widzowie? Czym realizatorzy programu? A czym jego uczestnicy? Co tak naprawdę należy rozumieć pod pojęciem „potoczność”? Na te i inne pytania starałam się odpowiedzieć w tym oto artykule. Potoczność w programie „Big Brother” charakteryzował się na: używaniu wulgarnych słów, biciu, poniżaniu, manipulowaniu, wchodzeniu w czyjąś prywatną lub intymną sferę. Idea programu była następująca - kilkanaście osób zamkniętych w domu wielkiego brata. I tak przez kilka kolejnych edycji, aż do momentu, kiedy ten „cyrk” znudzi się ludziom. Stawką były duże pieniądze, a zwycięzca mógł być tylko jeden. Analiza, której dokonałam, ukazuje, że program ten, pomimo tak ogromnej popularności, jest niemoralny i bezwartościowy. Narusza prawa człowieka, etykę i działa niebezpiecznie na psychikę ludzi nie tylko biorących w nich udział, ale też na widzów. Niebezpieczeństwem jest również to, iż osoby, które wzięły udział w „Big Brother”, zaczęły działać w polityce, mediach, dziennikarstwie, mimo że nie miały do tego kompetencji i doświadczenia w tym zakresie.

O autorach

mgr Katarzyna Małysz

ORCID: (nieznany)

doktorantka socjologii na KUL. Ukończyła dziennikarstwo i komunikację społeczną na KUL oraz informację naukową i bibliotekoznawstwo na UMCS w Lublinie. Interesuje się sztuką, fotografią, poezją, systemami politycznymi, filmem dokumentalnym, telewizją, reklamą, geografią społeczno-gospodarczą Polski i świata, informacją naukową, socjologią, psychologią, sportem oraz modą. Adres do korespondencji: Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Katedra Filozofii Społecznej, Al. Racławickie 14, 20-950 Lublin.
Informacje
Numery

Zobacz wszystkie numery

Linki
Inne informacje

Używamy plików cookies do mierzenia ruchu na stronie. Więcej na ten temat...