Strona archiwalna

Na tej stronie znajdują się numery archiwalne kwartalnika od 1 (2010) do 53 (2023). Począwszy od numeru 54 kwartalnik znajduje się pod tym adresem.

 

Słowa kluczowe: Happy slapping cyberbullying cyberprzemoc dzieci dzieci młodzież psychologia społeczności wirtualne wychowanie

KMT 2014 nr 3 Pobierz PDF

Paweł Ochwat,

Happy slapping jako czynnik aktywizujący zachowania dysfunkcyjne młodzieży

Źródło: Paweł Ochwat, Happy slapping jako czynnik aktywizujący zachowania dysfunkcyjne młodzieży, "Kultura - Media - Teologia", 2014( 18) nr 3, s. 43-59.

DOI: 10.21697/kmt.18.3

Pomimo oczywistych pozytywnych efektów rozwoju Internetu i nowoczesnych technologii komunikacyjnych korzystanie z nich wiąże się również z zagrożeniami. Należą do nich między innymi: kontakt z niewłaściwymi treściami (pornografia, informacja nt. środków psychoaktywnych), agresja elektroniczna czy narażenie na wykorzystanie seksualne. Zjawisko happy slapping jest specyficznym typem agresji elektronicznej. Typowy akt składa się z dwóch części. W pierwszej fazie sprawca prowokuje ofiarę poprzez uderzenie, znieważenie lub inne działanie. Całe zajście jest nagrywane przez sprawcę lub inną osobę za pomocą telefonu komórkowego. W dalszej kolejności materiał (filmowy, zdjęciowy) jest publikowany w Sieci lub w inny sposób rozpowszechniany elektronicznie. Moda ta przeniknęła do Wielkiej Brytanii ze Stanów Zjednoczonych w 2001 roku. Stopniowo banalne sceny zaczęły być wypierane przez coraz bardziej wyszukane i ryzykowne. W końcu zaczęto filmować i rozpowszechniać sceny przemocy. W ten sposób w biednych dzielnicach Londynu narodził się happy slapping: nagrywanie filmików po to, by potem umieścić je w Sieci. Liczne badania (w tym autora) przekonują, że moda na happy slapping nie przemija, a wręcz ma się coraz lepiej obok innych form agresji elektronicznej. Źródła agresji elektronicznej nie są jednorodne. Należy ich szukać między innymi w: skłonności człowieka do zachowań agresywnych w ogóle, w możliwościach jakie dają nowoczesne technologie komunikacyjne oraz w obniżającym się poziomie empatii pokolenia Internetowych Tubylców.

O autorach

Dr Paweł Ochwat

ORCID: (nieznany)

adiunkt w Zakładzie Teorii i Metodyki WF, Wydział Wychowania Fizycznego i Sportu, Akademii Wychowania Fizycznego w Krakowie. Zainteresowania naukowo-badawcze dotyczą: dyscypliny i kontroli klasy w procesie dydaktyczno-wychowawczym, agresji szkolnej i wirtualnej w środowisku szkolnym oraz wykorzystanie zjawiska humoru w procesie nauczania i wychowania. Wykładowca w PWSZ w Oświęcimiu, pracuje również jako nauczyciel w szkole gimnazjalnej w Krakowie.
Informacje
Numery

Zobacz wszystkie numery

Linki
Inne informacje

Używamy plików cookies do mierzenia ruchu na stronie. Więcej na ten temat...