Słowa kluczowe: Dziennikarstwo Irak Jugosławia Kosowo barbarzyństwo cierpienie historia informacja wojna

KMT 2015 nr 1 Pobierz PDF

Marcin Poletyło,

Jugosławia 1999, Irak 2003. Obraz wojny w podręcznikach do historii dla szkół ponadgimnazjalnych

Źródło: Marcin Poletyło, Jugosławia 1999, Irak 2003. Obraz wojny w podręcznikach do historii dla szkół ponadgimnazjalnych, "Kultura - Media - Teologia", 2015( 20) nr 1, s. 104-126.

DOI: 10.21697/kmt.20.7

W artykule podjęta została problematyka współczesnego dyskursu dotyczącego wojny na przykładzie fragmentów podręczników do nauczania historii dotyczących bombardowań Jugosławii w 1999 roku oraz inwazji na Irak w 2003 r. Przedstawiane w nich wydarzenia i procesy historyczne często są interpretowane w sposób zideologizowany, za pomocą narracji propagowanych przez zaangażowane w te konflikty państwa zachodnie. Sposób prezentacji problematyki wskazuje, że źródłem informacji dla autorów podręczników są raczej środki masowego przekazu niż publikacje naukowe. Autor wskazuje, jak dominujące medialne schematy narracyjne przenikają do programów nauczania historii oraz jak kształtują społeczne wyobrażenia dotyczące wojny.

O autorach

Mgr Marcin Poletyło

ORCID: (nieznany)

(1972) socjolog, absolwent Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych UW i Szkoły Filozoficznej Tadeusza Gadacza przy Collegium Civitas, autor książki „Propaganda wojenna w liberalnej demokracji. Argument bałkański – analiza przypadku” (Marszałek 2008). Interesuje się problematyką języka, mediów, konfliktów zbrojnych i pomocy międzynarodowej. Obecnie przygotowuje w ISNS rozprawę doktorską dotycząca dyskursu wojny.
Informacje
Numery

Zobacz wszystkie numery

Linki
Inne informacje

Używamy plików cookies do mierzenia ruchu na stronie. Więcej na ten temat...