Słowa kluczowe: Apokalipsa Kino Media wizualne kultura kultura wizualna moralność obraz symbolika tożsamość tożsamość uczestnictwo w kulturze

KMT 2013 nr 3 Pobierz PDF

Bartosz Wieczorek,

Wizja szwedzkiej apokalipsy w filmie „Pieśni z drugiego piętra” Roya Anderssona

Źródło: Bartosz Wieczorek, Wizja szwedzkiej apokalipsy w filmie „Pieśni z drugiego piętra” Roya Anderssona, "Kultura - Media - Teologia", 2013( 14) nr 3, s. 48-63.

DOI: 10.21697/kmt.14.3

Tekst zawiera analizę filmu „Pieśni z drugiego piętra” Roya Anderssona w aspekcie społeczno-kulturowym i teologicznym. Próba odczytania filmu w duchu krytyki zachodniego modelu społeczeństwa wyrażonej m. in. w pracach Witkacego, Horkheimera i Marcuse’a pozwala odczytać film jako obraz skrajnej alienacji dzisiejszego człowieka. Zestawienie filmu Anderssona z teologiczną spuścizną jego wielkiego rodaka Emanuela Swedenborga potwierdza i wzmacnia takie odczytanie filmu. Wedle bowiem Swedenborga sąd ostateczny nastąpi wówczas, gdy zniknie całkowicie „czynna miłość” i gdy tym samym zostanie zniszczona wiara. Oba odczytania skupiają się więc w jedno przesłanie. Wedle Anderssona społeczeństwa dzisiejsze, żyjące bez nadziei, ale potrzebujące jej ponad wszystko, nie są zdolne tak naprawdę funkcjonować bez religii, dającej ludziom poczucie sensu i koordynaty do dokonywani życiowych wyborów.

O autorach

Bartosz Wieczorek

ORCID: 0000-0001-7724-5821

Bartosz Wieczorek – doktor filozofii. Publikował w „Przeglądzie Filozoficznym”, „Studia Philosophiae Christianae”, „Znaku”, „Zeszytach Karmelitańskich”, „W drodze”, „Jednocie”, „Frondzie”, „Przeglądzie Powszechnym”, „Studia Bobolanum”. W latach 2000–2002 sekretarz redakcji miesięcznika społeczno-kulturalnego „Emaus”. Adres e-mail: bartosz. wieczorek@poczta.fm
Informacje
Numery

Zobacz wszystkie numery

Linki
Inne informacje

Używamy plików cookies do mierzenia ruchu na stronie. Więcej na ten temat...