Strona archiwalna

Na tej stronie znajdują się numery archiwalne kwartalnika od 1 (2010) do 53 (2023). Począwszy od numeru 54 kwartalnik znajduje się pod tym adresem.

 

Słowa kluczowe: Media wizualne barwa estetyka fotografia funkcje koloru kolor kultura wizualna magazyny marketing marketing wirusowy narracyjność obraz okładki prasa psychologia tematy okładkowe znak towarowy

KMT 2017 nr 1 Pobierz PDF

Anna Jupowicz-Ginalska,

Tematy okładkowe polskich magazynów – elementy składowe i preferencje odbiorców

Źródło: Anna Jupowicz-Ginalska, Tematy okładkowe polskich magazynów – elementy składowe i preferencje odbiorców, "Kultura - Media - Teologia", 2017( 28) nr 1, s. 192-208.

DOI: 10.21697/kmt.28.10

Okładki to jeden z najważniejszych elementów magazynów. Ich stałymi elementami są m.in. logo, tzw. taglines, cena, numer i data wydania, kody kreskowe oraz tematy okładkowe, współtworzone przez ilustracje i teksty. W niniejszym artykule autorka bada reakcje odbiorców na wybrane elementy składowe okładek (od zwrócenia uwagi na pismo, przez przejrzenie, zachęcenie do kupna, aż po pełne zniechęcenie do jakiegokolwiek zaznajomienia się z magazynem) oraz elementy składowe (stosunek do fotografii, grafik i tekstów). W artykule zweryfikowane zostaną trzy hipotezy: 1) odbiorcy odmiennie traktują elementy składowe tematów okładkowych; 2) kategorie demograficzne (takie jak wiek, płeć, zamieszkanie, wykształcenie) istotnie wpływają na preferencje względem tematów okładkowych; 3) tematy okładkowe mają znaczenie w prowadzeniu działalności biznesowej wydawców. Podstawą tekstu są własne badania ilościowe, przeprowadzone metodą ankietową za pomocą techniki CAWI w dn. 2-6 września 2016 r. na ogólnopolskiej próbie Polaków N=1094 osób, dobranej z panelu Ariadna.

O autorach

Dr Anna Jupowicz-Ginalska

ORCID: 0000-0002-7016-0427

jedna z nielicznych badaczek w Polsce, specjalizująca się w tematyce marketingu środków przekazu. W obszarze jej zainteresowań naukowych pozostają także: współczesne trendy w komunikacji marketingowej, opowieść transmedialna, popkultura, marketing show biznesu i manipulacja. Jest autorką licznych publikacji naukowych na temat marketingu mediów, a jej książka „Marketing medialny” otrzymała nagrodę główną w konkursie „Złote Skrzydła Dziennika Gazety Prawnej i KPMG 2011” (była to pierwsza kompletna publikacja z marketingu medialnego w Polsce). Aktywnie uczestniczy w konferencjach ogólnopolskich i międzynarodowych, pojawia się w mediach w roli ekspertki z zakresu mediów i popkultury (m.in. w Polsat News 2, Polsat, Polsat Cafe, TVP1, „Rzeczpospolita”, „Party”). Pozostaje także czynna zawodowo w sferze praktycznej: od 15 lat jest związana z branżą promocyjną (głównie public relations). Pracowała m.in. w agencjach PR, korporacjach medialnych i administracji publicznej. Od 2010 do 2017 roku pełniła obowiązki Pełnomocnika Dziekana ds. Promocji Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych UW oraz Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii UW, m.in. organizując najważniejsze wydarzenia budujące wizerunek Wydziału. Kontakt: a.ginalska@uw.edu.pl.
Informacje
Numery

Zobacz wszystkie numery

Linki
Inne informacje

Używamy plików cookies do mierzenia ruchu na stronie. Więcej na ten temat...