Na tej stronie znajdują się numery archiwalne kwartalnika od 1 (2010) do 53 (2023). Począwszy od numeru 54 kwartalnik znajduje się pod tym adresem.
Słowa kluczowe: globalizacja konsumpcjonizm kultura fanowska ponowoczesność teologia kultury uczestnictwo w kulturze
Źródło: Dagmara Jaszewska, Kultura – rzecz gustu? O kilku granicach supermarketyzacji kultury, "Kultura - Media - Teologia", 2011( 4) nr 1, s. 19-33.
DOI: 10.21697/kmt.4.2
Artykuł przedstawia zagrożenia płynące z urynkowienia i globalizacji kultury, które Gordon Mathews określił mianem „supermarket kultury”, a które skutkują dotąd niespotykaną przestrzenią jednostkowej „wolności wyboru”. Autorka zestawia je z koncepcją ponowoczesności i wskazuje na ich wspólne jądro – konsumpcję, jako dominujący dziś w kulturze model życia. Następnie wskazuje, że tak jak ponowoczesność, tak również supermarketyzacja kultury ma swoje granice. Przywołuje teoretyczne koncepcje ukazujące te granice, a ponadto przedstawia i krótko charakteryzuje tropy współczesnej kultury, na których nie realizuje się stereotypowa powierzchowność wyboru - jak konsumpcja „pełna znaczeń”, niewidzialna „praca na symbolach” widoczna w zjawisku młodzieżowych subkultur, czy zjawisko internetowych fandomów.
ORCID: (nieznany)
Używamy plików cookies do mierzenia ruchu na stronie. Więcej na ten temat...