Strona archiwalna

Na tej stronie znajdują się numery archiwalne kwartalnika od 1 (2010) do 53 (2023). Począwszy od numeru 54 kwartalnik znajduje się pod tym adresem.

 

Słowa kluczowe: Dziennikarstwo Facebook Twitter dezinformacja informacja internet manipulacja nowe media social media społeczności wirtualne

KMT 2014 nr 3 Pobierz PDF

Przemysław Szews,

Serwisy społecznościowe jako źródło informacji dziennikarskiej – problemy i zagrożenia

Źródło: Przemysław Szews, Serwisy społecznościowe jako źródło informacji dziennikarskiej – problemy i zagrożenia, "Kultura - Media - Teologia", 2014( 18) nr 3, s. 90-104.

DOI: 10.21697/kmt.18.5

Facebook i Twitter zmieniły sposób komunikacji w sieci. Obecnie, oprócz funkcji komunikatywnej, pełnią funkcję informacyjną. Coraz więcej najnowszych informacji, o tym co się dzieje na świecie, trafia do odbiorców za pośrednictwem serwisów społecznościowych. Również dla dziennikarzy stanowią one cenne i ciekawe źródło informacji, ale także alternatywny kanał transmisji i publikacji materiałów. Media społecznościowe wykorzystywane są w dziennikarstwie, marketingu czy polityce. Niestety informacja umieszczana na takich serwisach jak Facebook czy Twitter w łatwy sposób może być zmanipulowana i fałszywa. „Martwe dusze”, fałszywe konta czy algorytmy sterujące tymi serwisami i ustalające hierarchię prezentowanych użytkownikom wydarzeń to tylko jedne z kilku zagrożeń związanych z mediami społecznościowymi. Choć są one cennym i chętnie wykorzystywanym źródłem informacji i ich nośnikiem to należy na umieszczane tam treści spojrzeć krytycznie.

O autorach

Przemysław Szews

ORCID: 0000-0002-0949-3097

adiunkt w Katedrze Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, gdzie prowadzi przedmioty związane z dziennikarstwem internetowym, nowymi mediami, a także komunikacją firmy w mediach elektronicznych. Autor monografii nt. dziennikarstwa sportowego i pracy komentatorów sportowych, dziennikarstwa danych, wizualizacji i infografiki w mediach. Wśród zainteresowań badawczych oprócz nowych mediów i dziennikarstwa sportowego znajdują się również zagadnienia związane z marketingiem internetowym i komunikacją wizerunkową w mediach społecznościowych. Manager generalny (a wcześniej specjalista ds. PR i marketingu) jednego z największych komercyjnych obiektów sportowych w Polsce i Accreditation Officer Rajdu Polski.
Informacje
Numery

Zobacz wszystkie numery

Linki
Inne informacje

Używamy plików cookies do mierzenia ruchu na stronie. Więcej na ten temat...