Słowa kluczowe: sacrum

KMT 2017 nr 4 Pobierz PDF

Katarzyna Flader-Rzeszowska,

Strategie komunikowania sacrum w spektaklu „Studium o Hamletach” Teatru Chorea

Źródło: Katarzyna Flader-Rzeszowska, Strategie komunikowania sacrum w spektaklu „Studium o Hamletach” Teatru Chorea, "Kultura - Media - Teologia", 2017( 31) nr 4, s. 58-79.

Artykuł traktuje o różnych strategiach komunikowania sacrum w spektaklu Studium o Hamletach Teatru Chorea. Twórcy – Tomasz Rodowicz i Waldemar Raźniak poprzez elementy scenograficzne – kiczowate plastikowe figurki Matki Boskiej oraz projekc je video – dowodzą, że znaki i symbole sakralne coraz częściej są tylko pustą formą, nieodsyłającym do niczego symulakrem. Spektakl pokazuje naruszone sacrum śmierci. Trumny-sławojki, bezceremonialne obmywanie martwych ciał, masowe groby czy zbiorowe ekshumacje profanują śmierć, odbierają jej powagę i wzniosłość. W wizji Raźniaka i Rodowicza symbole religijne umierają, ustaje bowiem ich relacja z grupą, dla której przestają cokolwiek wyrażać. W świecie więdnącego sacrum, moc ocalającą mają jedynie pieśni, które skutecznie opowiadają o sprawach najtrudniejszych, które utrzymują podział na święte i świeckie.

Informacje
Numery

Zobacz wszystkie numery

Linki
Inne informacje

Używamy plików cookies do mierzenia ruchu na stronie. Więcej na ten temat...