Słowa kluczowe: Bóg Piotr Cieplak duchowość kościół kultura symbolika teatr

KMT 2015 nr 1 Pobierz PDF

Katarzyna Flader-Rzeszowska,

Theological Tropes in Piotr Cieplak's Theatre

Źródło: Katarzyna Flader-Rzeszowska, Theological Tropes in Piotr Cieplak's Theatre, "Kultura - Media - Teologia", 2015( 20) nr 1, s. 80-87.

DOI: 10.21697/kmt.20.5

In contemporary art, seemingly far from religious or faith-related affiliations, one can find many theological tropes: hidden values, symbols and motifs. Being focused on existential issues, touching upon the problems of suffering, dying, longing and love, theatre is still open to getting engaged in a dialogue with theology. Piotr Cieplak, one of the contemporary theatre directors that is worthy of greater attention, uses the language of “verging realities”, i.e. in his performances, he refers to the notions from the realm of theology. He is interested in such issues as faith, doubt, trust, hope and salvation. One of Cieplak’s inspirations at work is the thought of Tomasz Halik, an outstanding Czech theologian. His deliberations contained in the book Cierpliwość wobec Boga (Patience With God) can be a key to interpreting “Somkowy kapelusz” performance. This French farce dressed with T.S. Elliot’s poetry and read through the theological lens of Tomasz Halik becomes a story of patient waiting for an unnamed mystery. Here, Cieplak refers to the apophatic theology where God is described as the presence of Absence, a being impossible to embrace or label in any way. From this perspective, “Słomkowy kapelusz” is a story of a man who knows that he is an actor in the big theatre of the world, who believes, doubts, ask questions, longs but is unshakably waiting on the threshold of the mystery.

O autorach

Katarzyna Flader-Rzeszowska

ORCID: 0000-0002-4110-9788

prof. UKSW – historyk teatru, wykładowca akademicki. Ukończyła Wydział Wiedzy o Teatrze w Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza oraz Wydział Nauk Historycznych i Społecznych na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, absolwentka Podyplomowych Studiów Humanistycznych w Polskiej Akademii Nauk. Doktorat i habilitację uzyskała w Instytucie Sztuki PAN. Adiunkt w Katedrze Dialogu Wiary z Kulturą UKSW. Redaktor naczelna kwartalnika „Kultura – Media – Teologia”, redaktorka miesięcznika „Teatr”. Autorka książek "Wypowiedzieć człowieka. Poezjoteatr Tadeusza Malaka" (Wrocław 2016), "Teatr przeciwko śmierci. Kryptoteologia Tadeusza Kantora" (Warszawa 2015), "Wędrowanie... Jednoosobowy teatr Wiesława Komasy" (Wrocław 2014), "Promieniowanie rapsodyzmu. W kręgu myśli i praktyki teatralnej Mieczysława Kotlarczyka" (Warszawa 2008), współautorka publikacji "Miejsca teologiczne w kulturze wizualnej" (Kraków-Warszawa 2013). Wielokrotna laureatka konkursów recytatorskich i festiwali teatrów jednego aktora.
Informacje
Numery

Zobacz wszystkie numery

Linki
Inne informacje

Używamy plików cookies do mierzenia ruchu na stronie. Więcej na ten temat...