Słowa kluczowe: religia społeczności wirtualne dechrystianizacja ateizm

KMT 2016 nr 6

Paulina Chmiel-Antoniuk,

Komercjalizacja i popularyzacja treści religijnych na przykładzie vodoun*

Źródło: Paulina Chmiel-Antoniuk, Komercjalizacja i popularyzacja treści religijnych na przykładzie vodoun*, "Kultura - Media - Teologia", 2016( 25) nr 6, s. 198-215.

Wraz z postępującymi przeobrażeniami społeczno-kulturowymi, komercjalizacja vodoun spowodowała wejście w obieg kultury popularnej. Vodoun w kulturze masowej zaczęło być kojarzone z tradycjami szamanizmu, zombie i lalkami voodoo, wpisując się  na stałe w ramy kultury okrucieństwa i alien-nacji czyli mody na to, co odrzucone i wykluczone. Poprzez analizę materiałów wizualnych - filmów, gier produkcji amerykańskiej, nawiązujących do vodoun, poszukiwałam odpowiedzi na pytanie czy popularyzacja vodoun  prowadzi do trywializacji i desakralizacji treści religijnych i kształtowania modelu sprywatyzowanej niewidzialnej religii. Z przeprowadzonych analiz wynika, że komercjalizacja  vodoun spowodowała spłycenie treści oraz odarcie obrzędowości ze sfery sacrum. Tradycje i obrzędy obecne w kulturze magicznej przeniesione do kultury popularnej, ulegają desakralizacji, stając się rodzajem usług i formą rozrywki. 

Informacje
Numery

Zobacz wszystkie numery

Linki
Inne informacje

Używamy plików cookies do mierzenia ruchu na stronie. Więcej na ten temat...