
Adam Radosław Suławka

Rosyjska i rosyjskojęzyczna prasa religijna
w II Rzeczypospolitej

Russian and russian-speaking language press in the Second Republic of Poland

STRESZCZENIE:
W PRZEDWOJENNEJ POLSCE UKAZYWAŁO SIĘ ŁĄCZNIE 47 

TYTUŁÓW PRASOWYCH O TREŚCI RELIGIJNEJ W JĘZYKU 
ROSYJSKIM. WIĘKSZOŚĆ Z NICH BYŁA ADRESOWANA DO 

WYZNAWCÓW KOŚCIOŁA PRAWOSŁAWNEGO; JEDNAKŻE WIELE 
Z NICH KIEROWANO RÓWNIEŻ DO PROTESTANTÓW (BAPTYŚCI, 
EWANGELICZNI CHRZEŚCIJANIE BĄDŹ CZŁONKOWIE KOŚCIOŁA 

ADWENTYSTÓW DNIA SIÓDMEGO), CZĘŚĆ Z NICH 
PROPAGOWAŁA RÓWNIEŻ TZW. NEOUNIĘ (KOŚCIÓŁ KATOLICKI 

OBRZĄDKU BIZANTYJSKO-SŁOWIAŃSKIEGO); PONADTO 
UKAZYWAŁY SIĘ DWA CZASOPISMA PRZEZNACZONE DLA 

„STEFANOWCÓW”, CZŁONKÓW MAŁEJ SEKTY NA WOŁYNIU. 
NIE WSZYSTKIE Z TYCH CZASOPISM BYŁY PRZEZNACZONE DLA 

ROSJAN. DLA PRZYKŁADU: PROTESTANCCY MISJONARZE 
WYDAWALI PISMA PRZEZNACZONE DLA BIAŁORUSINÓW 

I UKRAIŃCÓW ZAMIESZKUJĄCYCH WSCHODNIE WOJEWÓDZTWA 
PAŃSTWA POLSKIEGO W JĘZYKU ROSYJSKIM Z POWODU BRAKU 

ZNAJOMOŚCI JĘZYKA UKRAIŃSKIEGO I BIAŁORUSKIEGO. 
PONADTO PISMA PRAWOSŁAWNE BYŁY PRZEZNACZONE NIE 
TYLKO DLA PRAWOSŁAWNYCH NARODOWOŚCI ROSYJSKIEJ, 

LECZ TAKŻE UKRAIŃSKIEJ, BIAŁORUSKIEJ I POLSKIEJ.

SŁOWA KLUCZOWE:
II RZECZPOSPOLITA, ROSJANIE, PRASA, PRAWOSŁAWIE, 

PROTESTANTYZM, STEFANOWCY, NEOUNIA.

ABSTRACT:
IN PRE-WAR POLAND WERE PRINTED 46 RELIGIOUS PRESS 
TITLES IN RUSSIAN LANGUAGE. HALF OF THEM WERE 
ADRESSED TO THE ORTHODOX CHRISTIANS; BUT MANY WERE 
ALSO ADRESSED TO THE PROTESTANTS (BAPTISTS, 
EVANGELICALISTS OR MEMBERS OF SEVENTH-DAY 
ADVENTIST CHURCH), A FEW OF THEM WERE ADRESSED TO 
THE NEO-UNIATIST CATHOLICS AND TWO OF THEM TO THE 
„STEFANOWCY”; MEMBERS OF SMALL RELIGIOUS SECT LED 
BY STEFAN BOCHONIUK. NOT ALWAYS THIS MAGAZINES 
WERE ADRESSED TO THE RUSSIANS, FOR EXAMPLE 
PROTESTANS MISSIONARS PRINTED RELIGIOUS MAGAZINES 
FOR BELORUSSIANS AND UKRAINIANS WHICH LIVED IN 
EAST BORDERS OF POLISH STATE IN RUSSIAN LANGUAGE, 
BECAUSE THEY DIDN'T KNOW BELORUSSIAN AND 
UKRAINIAN LANGUAGE. ALSO ORTHODOX MAGAZINES 
OFTEN WERE READ BY BELORUSIANS, UKRAINIANS AND 
POLES OF ORTHODOX CONFESSION.

KEYWORDS:
SSECOND REPUBLIC OF POLAND, RUSSIANS, PRESS, 
ORTHODOX CHURCH, PROTESTANTISM, STEFANOWCY, 
NEOUNIATISM.

                                                        Kultura – Media – Teologia 10/2012                                                                 59

Kultura – Media – Teologia 
2012 nr 10 s. 59-88.



RELIGIA I MEDIA

westia prasy religijnej wydawanej w języku rosyjskim w międzywojennej Polsce nie 
została do tej pory całkowicie zbadana. W niektórych publikacjach poruszano jedy-
nie kwestię wydawnictw prasowych w języku rosyjskim w II Rzeczypospolitej dla 

poszczególnych wyznań, nie ustrzegając się przy tym błędów1. Tymczasem liczba tytułów 
prasowych wydawana częściowo bądź całkowicie w tym języku wynosi według ustaleń auto-
ra 47 tytułów, z czego 242 przeznaczone było dla prawosławnych, dwa dla tzw. „stefanowi-
czów”, jeden dla staroobrzędowców, 15 dla protestantów, cztery dla katolików (obrządku bi-
zantyjsko-słowiańskiego) oraz jedno pismo o nieustalonym profilu wyznaniowym. Więk-
szość z tych czasopism była wydawana w Warszawie (26 tytułów), co wynikało m.in. z cen-
tralizacji działalności wydawniczej tytułów prawosławnych3. Drugie miejsce zajmuje pod 
tym względem Wilno (sześć tytułów). Trzecim ośrodkiem wydawniczym była Łódź, gdzie 
wydawano w okresie międzywojennym pięć rosyjskojęzycznych czasopism. Ponadto trzy ty-
tuły prasowe wydawano w Łucku, zaś po jednym w Bydgoszczy, Dubnie, Grodnie, Kobryniu 
Poleskim, Lwowie, Pińsku i Włodzimierzu Wołyńskim4. Badacze zagadnienia mniejszości 
rosyjskiej w II Rzeczypospolitej muszą wszakże pamiętać, iż fakt, że dane pismo wydawano 
w języku rosyjskim, nie oznacza, że skierowane ono było dla Rosjan, o czym będzie wspo-
mniane w dalszej części artykułu. Niniejszy artykuł został podzielony na rozdziały, w któ-
rych opisano tytuły prasowe  przeznaczone dla  poszczególnych grup wyznaniowych.

K

Pisma prawosławne
Większość  rosyjskojęzycznych  tytułów  religijnych  była  z dość  oczywistych  względów 
skierowana do wiernych prawosławnych. Pierwsze prawosławne pisma w języku rosyj-

1  Kwestię prasy prawosławnej w II Rzeczypospolitej m.in. rosyjskiej poruszono w następujących artykułach:  J. 
Choiński, Wydawnictwo i prasa prawosławna w Polsce w latach 1918-1939 w: „Kościół prawosławny w Polsce 
dawniej i dziś”, red. L. Adamczuk, A. Mironowicz, Warszawa 1993; A. Kuryłowicz, Prawosławne oficyny wy-
dawnicze w II Rzeczypospolitej w:  P. Chomik, A. Mironowicz, U. Pawluczuk (red.), Prawosławne oficyny wy-
dawnicze w Rzeczypospolitej,; Białystok 2004, s. 201-211. O prasie protestanckiej w Polsce (w tym rosyjskiej 
i rosyjskojęzycznej) pisał J. Kłaczkow. Zob. tenże,  Prasa protestancka wydawana dla Ukraińców w Polsce w la-
tach 1918-1939, w:  Z. Karpus, M. Wojciechowski (red.), Włocławek-Toruń 2004 Polska polityka wschodnia  
w XX wieku,, s. 129-161; tenże, Protestanckie wydawnictwa prasowe na ziemiach polskich w XIX i pierwszej  
połowie XX wieku, Toruń 2008. Na temat prasy neounickiej pisała M. Papierzyńska-Turek w swojej pracy: 
Między tradycją a rzeczywistością. Państwo wobec prawosławia 1918-1939, Warszawa 1989, s. 410. Ponadto ist-
nieją portale internetowe, na których zamieszczono katalogi rosyjskiej prasy wydawanej w II Rzeczypospoli-
tej, również prasy religijnej, aczkolwiek niekompletne i zawierające pewne błędy: opracowany przez dr A. R. 
Mocholę oraz dr P. Ławryńca www.mochola.org/russiaabroad/russpress.html (dostęp: 4.10.2012), opracowa-
ny przez kandydata nauk O. A. Korolewa katalog periodyków prasowych rosyjskiej emigracji na całym świecie 
na stronie http://www.emigrantika.ru/cat2010 (dostęp 3.01.2013 r.) oraz  http://www.emigrantica.ru/j/3/po-
land  (dostęp: 4.10.2013).

2 J. Choiński podał błędną informację, jakoby w II Rzeczypospolitej ukazywało się 12 prawosławnych cza-
sopism w języku rosyjskim (razem z częściowo rosyjskojęzycznym „Elpisem”). Zob. J. Choiński,  Wy-
dawnictwo i prasa prawosławna w Polsce...,dz. cyt., s. 146.

3 Tamże. 
4 Część z opisanych w niniejszym artykule czasopism była drukowana w innym mieście niż te, w którym 

była wydawana, o czym szerzej w dalszej części tekstu.

60                                                              Kultura – Media – Teologia 10/2012                                                       



A. Suławka, Polska i rosyjskojęzyczna prasa religijna...

skim na terenach II Rzeczypospolitej  były organami prasowymi poszczególnych epar-
chii prawosławnych. Pierwszym pismem tego typu były „Litowskije Jeparchialnyje Wie-
domosti” („Wiadomości  Eparchii  Litewskiej”)  redagowane w Wilnie od roku 1919 do 
20.X.1922  roku  przez  późniejszego  białoruskiego  działacza  narodowego  Wiaczesława 
Bogdanowicza.  Pismo  zostało  zamknięte  postanowieniem  wileńskiego  duchownego 
konsystorza5.  Kolejnym  pismem  wydawanym  przez  wileńską  eparchię  prawosławną 
były „Wilenskije Jeparchialnyje Wiedomosti” („Wiadomości Eparchii Wileńskiej”),  or-
gan prasowy prawosławnego biskupstwa wileńskiego ukazujący się w ciągu roku 1922. 
Był  on drukowany przez Wileński  Konsystorz Prawosławny w prywatnym wydawnic-
twie6. Ukazały się tylko trzy numery pisma: pierwszy 1 XI, drugi 1 XII, zaś ostatni, trzeci,  
25 XII. Pismo miało 12 stron objętości oraz wygląd i kształt gazety codziennej. Redakto-
rem  odpowiedzialnym  wydawnictwa  był  N.  Krasiński.  Siedziba  redakcji  mieściła  się 
w Konsystorzu Prawosławnym w Wilnie przy ulicy Ostrobramskiej 10; było drukowane 
przez Typografię Proizwodstwiennyj Kooperatiw w Wilnie przy ulicy Nowej 3.  Pismo 
kosztowało 500 marek polskich. Treścią pisma były zarządzenia oraz komunikaty bisku-
pa wileńskiego oraz bieżące wydarzenia z życia eparchii wileńskiej. Ponadto także Gro-
dzieński Konsystorz Prawosławny w Grodnie wydawał w latach 1920-1921 własny dwu-
tygodnik pod tytułem „Grodnienskije Jeparchialnyje Wiedomosti” („Wiadomości Epar-
chii Grodzieńskiej”)7. Pismo zawierało oficjalne komunikaty oraz artykuły poświęcone 
liturgii prawosławnej8. Patronem pisma był ówczesny prawosławny biskup grodzieński 
Włodzimierz  (Tichonicki)9. 

Z czasem pojawiło się pismo poświęcone całemu Polskiemu Autokefalicznemu 
Kościołowi Prawosławnemu. Był  to „Wiestnik Prawosławnoj  Metropolii  w Pol'sze”  (w 
późniejszym okresie tytuł polski: „Wiadomości Św. Autokefalicznego Polskiego Kościoła 
Prawosławnego), dwutygodnik ukazujący się w latach 1923-192610. Pismo to zaczęło uka-
zywać się dzięki poparciu metropolity Jerzego11. W wersji rosyjskojęzycznej łącznie uka-
zały się 104 numery tego pisma. Pierwszy numer pisma wyszedł 1.I.1923 roku. Pismo  
kosztowało 20 groszy, w roku 1925 cena wzrosła do 50 groszy. Redaktorem naczelnym 
był ksiądz Jurij Sakowicz. Siedziba redakcji mieściła się przy ulicy Zygmuntowskiej 13. 
Pismo było wydawane przez Synod Kościoła Prawosławnego w Polsce12. Typografię pi-

5  L. Marakau, Represawanyja prawaslaunyja swjaszczenna- i carkounasłużyceli Biełarusi. 1917-1967, t. 1., 
Minsk 2007, wersja elektroniczna: http://www.marakou.by/by/davedniki/represavanyya-pravaslayny-
ya/tom-i?id=21527 (dostęp: 6.01.2013).

6 A. Kuryłowicz, Prawosławne oficyny wydawnicze..., dz. cyt., s. 201.
7 J. Choiński, Wydawnictwo i prasa prawosławna w Polsce..., dz. cyt., s. 151. A. Kuryłowicz podaje jakoby 

pismo ukazywało się tylko w roku 1921. Zob. A. Kuryłowicz, art. cyt., s. 201.
8 A. Kuryłowicz, art. cyt., s. 201.
9 M. Papierzyńska-Turek, Między tradycją a rzeczywistością..., dz. cyt., s. 142.
10 http://www.emigrantika.ru/cat2010/701-bookiv (dostęp 3.01.2013 r.); www.emigrantica.ru ...,;  A. R. 

Mochola i P. Ławryniec błędnie określają pismo jako miesięcznik. Zob. www.mochola.org...,
11 A. Kuryłowicz, art. cyt., s. 201.
12 J. Choiński,  art. cyt., s. 152.

                                                             Kultura – Media – Teologia 10/2012                                                       61 



RELIGIA I MEDIA

sma wykonywano w tłoczni P. Szwede, zaś  drukowane było ono w Drukarni Metropoli-
tarnej przy ulicy Zygmuntowskiej 13. W pierwszym roku wydawania pojedynczy numer 
liczył 12 stron objętości (numery podwójne - 24 strony). W kolejnych latach objętość pi-
sma wahała się w granicach od 4 do 8 stron. W pierwszych numerach na łamach pisma 
poruszano sprawy religijne oraz kwestie dotyczące Polskiego Autokefalicznego Kościoła 
Prawosławnego. Pismo było adresowane do prawosławnych w Polsce wszystkich narodo-
wości. Początkowo ukazywało się wyłącznie w języku rosyjskim. Od V 1926 roku z powo-
du wydarzeń politycznych w Polsce zaczęto na łamach pisma publikować komunikaty 
rządowe  w języku  polskim.  Z końcem  1926  roku  pismo  przestało  się  ukazywać.  Od 
I 1927 roku pismo zaczęło się ukazywać w zmienionej formie, wyłącznie w języku pol-
skim, pod tytułem „Wiadomości Św. Autokefalicznego Polskiego Kościoła Prawosławne-
go”. Stałym działem były „Djecezjalne rozporządzenia i wiadomości” (pisownia orygi-
nalna).  W roku 1927 pismo wychodziło jako miesięcznik,  zaś w następnym roku jako 
dwutygodnik. Wraz z końcem 1928 roku „Wiadomości...” zakończyły swój żywot13.

Rok po rozpoczęciu wydawania „Wiestnika” Warszawska Metropolia Prawosław-
na  rozpoczęła  wydawanie  kolejnego  pisma  poświęconemu  polskiemu  prawosławiu. 
Tym razem był to tygodnik „Woskriesnoje Cztenije” („Niedzielne Czytanie”), ukazujący 
się w latach 1924-1939.  Był on najdłużej ukazującym się pismem prawosławnym w mię-
dzywojennej Polsce14;  ukazało się łącznie 808 jego numerów. Funkcję redaktorów-wy-
dawców tygodnika pełnili  kolejno ksiądz Jurij  Sakowicz (1923-1928),  następnie Paweł 
Ziemcow (1928-1938), po nim zaś M. Pomazański (1938-1939). Redakcja początkowo mie-
ściła się na warszawskiej Pradze, przy ulicy Zygmuntowskiej 13, później zaś przy ulicy 
Małej 11, m. 1. Pismo było drukowane przez Drukarnię Synodalną, zaś wydawane, jak 
już wcześniej wspomniano przez warszawską Metropolię Prawosławną15. Nakład pisma 
wynosił 3000 egzemplarzy16. Cena numeru początkowo z powodu hiperinflacji wynosiła 
400 000 marek. Po denominacji wahała się w granicach 25-50 groszy, w kolejnych latach 
w granicach 50-75 groszy. Objętość pisma najczęściej wynosiła 16-18 stron. Początkowo 
na jego łamach ukazywały się artykuły poświęcone wyłącznie tematyce religijnej oraz 
problemach Cerkwi Prawosławnej w Polsce oraz ZSRR. Po roku 1926  pojawił się dział 
„Politiczieskoje  obozrienije”  w którym  poruszano  tematykę  polityczną;  podczas  gdy 
sprawom religijnym był poświęcony dział „Cerkownyje obozrienije”. Kolejnym stałym 
działem, tym razem poświęconym życiu stolicy, była „Warszawskaja Chronika”. W tym 
samym czasie pismo zaczęto wydawać w postaci zeszytów, w późniejszym okresie druko-
wano je także  na lepszym papierze, pojawiły się też fotografie i ilustracje. Pismo było 
skierowane do wiernych prawosławnych II Rzeczypospolitej  wszystkich narodowości. 
W „Woskriesnoje Cztienije” publikowano również korespondencję czytelników oraz po-

13 A. Kuryłowicz podaje błędną informację jakoby pismo ukazywało się do roku 1928 w wersji rosyjskoję-
zycznej. Zob. A. Kuryłowicz, art. cyt., s. 201.

14 Tamże, s. 147.
15 Tamże, s. 152.
16 A. Kuryłowicz, art. cyt., s. 202.

62                                                              Kultura – Media – Teologia 10/2012                                                       



A. Suławka, Polska i rosyjskojęzyczna prasa religijna...

ezję religijną (m.in. autorstwa Sofiji Propwicz, J. Wadimowa-Lisowskiego17). Na początku 
jedynymi reklamami były ogłoszenia wydawnicze (najczęściej dotyczące publikacji reli-
gijnych; w latach 30. pojawiły się również  reklamy medykamentów). Autorami artyku-
łów byli m.in. Metropolita Dionizy (Waledyński), Archimandryta Teodozy (Gładkowski), 
G. Papadopulo, Wasilij Skworcow, a także Terentij Teodorowicz18. W roku 1939 po dekre-
cie Prezydenta RP w sprawie sytuacji Kościoła prawosławnego w Polsce „Woskriesnoje 
Cztienije” przestało być wydawane przez Kościół prawosławny i pismo przeszło w ręce 
prywatne19. Od tego momentu miało ono inną okładkę. Ostatni numer pisma wyszedł 
27.VIII.1939 roku, na kilka dni przed rozpoczęciem II wojny światowej20. Pod koniec lat 
30. do Woskriesnoje Cztienije były dołączone dwa tematyczne dodatki. Pierwszy z nich 
to „Za triezwost'” („Za trzeźwość”), kwartalnik ukazujący się w latach 1938-193921  (jako 
oddzielne  pismo  kosztował  50  groszy).  Pierwszy  numer  ukazał  się  w kwietniu  1938 
roku. Wyszło łącznie sześć numerów pisma. Pojedynczy numer liczył 16 stron objętości 
(wyjąwszy ostatni numer pisma który liczył osiem stron). Siedziba redakcji mieściła się 
w Warszawie przy ulicy Małej 11 m. 1. Pismo drukowała Drukarnia Synodalna. Jego re-
daktorem-wydawcą był  M. Pomazański, zaś redaktorem G. Łotocki22. Na łamach pisma 
propagowano abstynencję alkoholową z pozycji religijnych. Wśród publikujących na ła-
mach pisma byli m.in. G. Łotocki, A. Kaliszewicz, E. Wadimow. Ostatni numer pisma 
ukazał się w lipcu 1939 roku. Kolejnym zaś był „Moj drug” („Mój przyjaciel”), młodzie-
żowy miesięcznik ukazujący się w roku 193923 (jako oddzielne pismo kosztował 10 gro-
szy). Pierwszy numer ukazał się w styczniu 1939 roku. Ukazało się łącznie 8 numerów 
tego pisma24. Siedziba redakcji mieściła się w Warszawie przy ulicy Małej 11 m. 1. Pismo 
miało format niewielkiej broszurki liczącej 16 stron objętości. „Moj drug” był kontynu-
acją dodatku do zlikwidowanego tygodnika „Słowo” pod tytułem „Dietskij Listok”. Po-
dobnie  jak  jego  poprzednik  zawierał  opowiadania,  wiersze  i łamigłówki  dla  dzieci. 
Ostatni numer ukazał się w sierpniu 1939 roku.

17 Więcej na temat J. Wadimowa (Lisowskiego) w: T. Zienkiewicz, Poeci emigracji rosyjskiej i ich zaintere-
sowanie literaturą polską (rekonesans) w: „Acta Polono-  Ruthenica, t.  XIII, 2008, s. 273 (wersja elektro-
niczna: http://wydawnictwo.uwm.edu.pl/uploads/documents/czytelnia/acta/Acta13.pdf ;  dostęp: 
4.10.2012).

18 J. Łabyncew, L. Szczawinskaja, Russkoje zarubieże mieżwojennoj Polszy i o. Terentij Teodorowicz w: R. 
Paradowski, Sz. Ossowski (red.); Polska w Rosji- Rosja w Polsce. Dialog kultur, Poznań 2003, s. 32.

19 J. Choiński, art. cyt., s. 149.
20 Więcej na temat T. Teodorowicza w:  J. Łabyncew, L. Szczawinskaja; Żurnał „Woskriesnoje Cztienije”,  

strona internetowa pravoslavie.ru z 5.11.2002 r. , 
http://www.pravoslavie.ru/orthodoxchurches/40240.html  (dostęp: 1.01.2013 )

21 www.emigrantica.ru... ; http://www.emigrantika.ru/cat2010/706-bookiv (dostęp 3.01.2013 r.).
22 www.emigrantica.ru... 
23 Tamże; http://www.emigrantika.ru/cat2010/710-bookiv (dostęp 3.01.2013 r.).
24 A. R. Mochola i P. Ławryniec podają błędną informację jakoby ukazał się tylko 1 numer tego pisma. Zob. 

www.mochola.org... Z kolei A. Kuryłowicz podaje błędną informację, jakoby pismo ukazywało się 
w roku 1938. Zob. A. Kuryłowicz, art. cyt., s. 204.

                                                             Kultura – Media – Teologia 10/2012                                                       63 



RELIGIA I MEDIA

Kolejnym wydawanym przez Metropolię Prawosławną przez dłuższy okres czasu 
pismem było „Słowo” („Słowo”), ukazujące się w latach 1931-193825. Ukazało się łącznie 
476 numerów. Było ono skierowane do prawosławnych w Polsce wszystkich narodowo-
ści. Na początku „Słowo” było dwutygodnikiem ukazującym się pierwszego i  piętnaste-
go dnia każdego miesiąca i nosiło podtytuł „religiozno-prawstwiennaja gazieta prawo-
sławnego naroda” i było poświęcone tematyce religijnej, a także społecznej. Pismo miało 
zasięg ogólnokrajowy26. Objętość wynosiła cztery strony zaś cena 15 groszy. Od numeru 
trzeciego cena spadła do 10 groszy, zmieniono winietę i zwiększono format pisma. „Sło-
wo” zaczęło być miesięcznikiem oraz zamieszczać również artykuły o tematyce politycz-
no-społecznej i literackiej. Podtytuł został zmieniony na „Prawosławnaja cerkownaja ob-
szcziestwiennaja politiczieskaja, literaturnaja gazieta. Od roku 1932 „Słowo” było już ty-
godnikiem ukazującym się co niedzielę, zaś podtytuł brzmiał „Jeżeniedielnaja illustriro-
wannaja politiczeskaja i litieraturnaja gazieta”. Cena poszczególnych numerów wynosi-
ła 20-25 groszy. W latach 1933-1934 pismo wychodziło już dwa razy w tygodniu (w nie-
dziele i czwartki), lecz od numeru 46 (257)/1934 ponownie stało się tygodnikiem aż do 
końca swojego istnienia. W kolejnych latach objętość pisma wynosiła 6-10 stron, do tego 
pisma dołączano różne dodatki. Za druk pisma odpowiadała Drukarnia Synodalną, było 
ono wydawane przez Warszawską Metropolię Prawosławną27. Siedziba redakcji znajdo-
wała się w Warszawie przy ulicy Zygmuntowskiej 13.  Funkcję redaktorów sprawowali 
kolejno:  W.  Pawłyszyn  (1931-1935),  D.  Mielnikow  (1935-1937),  Paweł  Ziemcow  (1937-
1938). „Słowo” posiadało dział pt. „Posliedniaja nowosti”, w którym informowano o wy-
darzeniach bieżących. W roku 1932 pojawił się również dział „Cerkownaja Izwiestija” 
poświęcony wydarzeniom z życia Cerkwi Prawosławnej w Polsce. Autorami artykułów 
byli m.in. Anton Dombrowski, W. Leonski, M. Kinfra, Jurij Bławatin, J. Wadimow (J. Li -
sowski)28, o. T. Teodorowicz29; także poezję autorstwa m.in. Władimira Tatarewa. Oprócz 
artykułów  w języku rosyjskim pojawiały się również artykuły w językach polskim, bia-
łoruskim i ukraińskim.  Reklamowano zarówno prasę i książki, jak i artykuły medyczne. 
Część reklam zamieszczano w języku polskim. Wraz z 19 listopada 1938 roku w „Dzien-
niku  Ustaw”  opublikowano  „Dekret  Prezydenta  Rzeczypospolitej  z dnia  18  listopada 
1938 roku o stosunku Państwa do Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego”. 
Zakładał on większe związanie prawosławia z państwem polskim i przewidywał w tym 
celu wydawanie prasy cerkiewnej wyłącznie w języku polskim. Z tego powodu pisma 
„Słowo” oraz „Woskriesnoje Cztenije” przestały być oficjalnymi organami Metropolii 
Prawosławnej.  Ponieważ ich wydawnictwo samo nie mogło wydawać dwóch tytułów, 
wraz z nowym rokiem 1939 „Słowo” przestało się ukazywać30. W przeciągu ośmiu lat ist-
nienia pisma do „Słowa” załączano wiele dodatków, w tym cztery w języku rosyjskim. 

25 www.mochola.org... ; http://www.emigrantika.ru/cat2010/715-bookiv (dostęp 3.01.2013 r.).
26 A. Kuryłowicz, art. cyt., s. 203.
27 J. Choiński, art. cyt., s. 152.
28 T. Zienkiewicz, Poeci emigracji rosyjskiej i ich zainteresowanie..., dz. cyt., s. 273.
29 J. Łabyncew, L. Szczawinskaja, Russkoje zarubieże mieżwojennoj Polszy..., dz. cyt., s. 32. 

64                                                              Kultura – Media – Teologia 10/2012                                                       



A. Suławka, Polska i rosyjskojęzyczna prasa religijna...

Pierwszym z nich była „Nasza Jeloczka” („Nasza choinka”) - bożonarodzeniowy dodatek 
do prawosławnego pisma „Słowo” zamieszczony w świątecznym numerze pisma w roku 
1931. W kolejnych latach  na łamach „Słowa” nie zamieszczano już dodatków  specjal-
nych z okazji Bożego Narodzenia. Kolejnym bezpłatnym dodatkiem był kwartalnik „Die-
ło Błagotworienija” („Działalność Dobroczynna”), propagujący działalność dobroczynną 
wśród prawosławnych oraz informujący o działalności Kościoła Prawosławnego w tym 
zakresie. Ukazywał się w latach 1932-1933. Jako oddzielne pismo kosztował 10 groszy. 
Objętość pisma wynosiła cztery strony. Ukazało się łącznie pięć numerów pisma. Redak-
torem naczelnym był J. Pawłyszyn. Siedziba redakcji mieściła się w Warszawie przy uli-
cy Zygmuntowskiej 13, pismo było drukowane w Drukarni Synodalnej. Ostatni numer 
ukazał się w I 1933 roku. W tym samym czasie do tygodnika „Słowo” był dołączany rów-
nież  „Zielienyj Szum” („Leśny szum”), periodyk  o tematyce literackiej, skierowany do 
młodzieży szkolnej. Ukazywał się on w latach 1932-1933, w czasie roku szkolnego. Wy-
szło pięć numerów pisma, każde liczyło cztery strony objętości. Redaktorem pisma był J. 
Pawłyszyn, siedziba redakcji mieściła się w Warszawie przy ulicy Zygmuntowskiej 13, 
pismo było drukowane przez Drukarnię Synodalną. Ostatni numer został zamieszczony 
jako dodatek do numeru 31 (138)/1933 „Słowa” . Ów ostatni numer formatem i szatą 
graficzną  przypominał  ukazujący  się  w późniejszym  okresie  inny  dziecięcy  dodatek 
„Słowa” dla dzieci i młodzieży pod tytułem „Dietskij Listok” („Dziecięcy liścik”)  rów-
nież przeznaczony dla dzieci; ukazujący się nieregularnie w latach 1935-193831. Zamiesz-
czano w nim listy od małoletnich czytelników „Słowo” poświęcone było głównie tematy-
ce religijnej, zawierało opowiadania, poezję oraz łamigłówki dla dzieci. Jako oddzielne 
pismo kosztowało najpierw 5, później 10 a na końcu 15 groszy. Siedziba redakcji mieści-
ła się w Warszawie przy ulicy Zygmuntowskiej 13, pismo było drukowane przez Drukar-
nię Synodalną. „Dietskij Listok” miało kształt niewielkiej broszurki składanej na 2 czę-
ści, objętość pisma wynosiła 8 stron. Do końca 1938 roku ukazało się łącznie 55 nume -
rów pisma. Zostało ono zlikwidowane razem z tygodnikiem „Słowo”.

30 J. Łabyncew, L. Szczawinskaja; Żurnał „Woskriesnoje Cztienije”..., dz. cyt.; Mirosława Papierzyńska-Tu-
rek, dz. cyt., s. 184, 190.  Tamże błędna informacja, jakoby również „Woskriesnoje Cztenije” uległo likwi-
dacji. W rzeczywistości „Woskriesnoje Cztenije” ukazywały się aż do końca sierpnia 1939 roku. 

31 A. Kuryłowicz, art. cyt., s. 204, tamże błędna informacja, jakoby pismo było miesięcznikiem.

                                                             Kultura – Media – Teologia 10/2012                                                       65 

Większość rosyjskojęzycznych tytułów religijnych 
była z dość oczywistych względów skierowana do 
wiernych prawosławnych. Pierwsze prawosławne 
pisma w języku rosyjskim na terenach 
II Rzeczypospolitej były organami prasowymi 
poszczególnych eparchii prawosławnych. 

„



RELIGIA I MEDIA

Ponadto do pism wydawanych przez Metropolię Prawosławną zaliczał się „Pocza-
jewskij Listok” („Listek Poczajowski”), drukowany w roku 1931 przez Typografię Synodal-
ną w Warszawie -pismo mające kształt niewielkiej broszurki, z których każda  zawierała je-
den artykuł o treści religijnej autorstwa mnichów z Ławry Poczajowskiej. Ukazało się 12 
numerów, niemal wszystkie z nich liczyły cztery strony objętości. Tytuł pisma najprawdo-
podobniej nawiązywał do innego pisma pod tym samym tytułem propagującego prawo-
sławie wśród grekokatolików z Galicji Wschodniej przed wybuchem I Wojny Światowej32. 
Oprócz niego przez krótki okres ukazywały się również „Kazanija” („Kazania”), miesięcz-
nik wydawany przez Warszawską Metropolię Prawosławną w roku 193433.

Poza pismami wydawanymi przez Warszawską Metropolię Prawosławną w II Rzeczy-
pospolitej ukazywały się również prowincjonalne  pisma prawosławne. Pierwszym z nich 
był „Swiet Istiny”34 („Światło Prawdy”), dwutygodnik związany z kurią metropolitarną35, 
ukazujący się we Włodzimierzu Wołyńskim w latach 1927-192836 (ukazało się łącznie 11 nu-
merów).  Pismo nosiło podtytuł  „Dwuchniedielnyj  cierkowno-obszcziestwiennyj  żurnał”. 
Siedziba redakcji pisma mieściła się we Włodzimierzu Wołyńskim przy ulicy Cmentarnej 38 
(obok miejscowego cmentarza prawosławnego). Za druk pisma odpowiadały drukarnie pry-
watne37: początkowo Drukarnia Wassera z siedzibą we Włodzimierzu Wołyńskim przy ulicy 
Sienkiewicza 6, zaś od numeru ósmego Drukarnia J. Sandelsztejna w Kowlu przy ulicy War-
szawskiej 19. Pierwszy numer pisma ukazał się 15V 1927 roku. Pismo miało postać broszur-
ki z czerwoną okładką, jego objętość wynosiła 18 stron, zaś cena 25 groszy. Od numeru 6 pi-
smo miało nieco mniejszy format oraz nową ilustrowaną okładkę. Redaktorem pisma był 
Jewgienij  (Eugeniusz)  Komarewicz,  działacz Rosyjskiego Zjednoczenia Narodowego (ros. 
Russkoje Narodnoje Obiedinienije - RNO), a od roku 1927 przewodniczący Komisji Spraw 
Religijnych tejże organizacji38. Wśród autorów artykułów byli m.in. A. Damanski, S. Witja-
zewski.  Pismo  poruszało  tematykę  religijną  oraz  społeczną.  Koncentrowało  się  przede 
wszystkim na sytuacji Kościoła Prawosławnego na Wołyniu i występowało jednoznacznie 
przeciwko podejmowanym w II RP próbom ukrainizacji wołyńskiego prawosławia, a także 
broniło jego rosyjskości39. Na łamach pisma pojawiały się również działy „Chronika” (wyda-
rzenia bieżące) oraz „Bibliografija” (nowości wydawnicze dotyczące prawosławia). Ostatni, 
jedenasty numer pisma był datowany na II 1928 roku. Kolejnym lokalnym pismem prawo-
sławnym było „Woskriesienije” („Niedziela”), dwutygodnik ukazujący się we Lwowie w la-

32 Więcej na temat „Poczajowskiego Listoka” sprzed I wojny światowej w: W. Osadczy, Święta Ruś. Rozwój  
i oddziaływanie idei prawosławia w Galicji, Lublin 2007, s. 556.

33 J. Choiński, art. cyt., s. 151
34 M. Papierzyńska-Turek podaje błędny tytuł pisma „Swiet Soliny”. Zob. taż, dz. cyt., s. 201.
35 Tamże.
36 A. Kuryłowicz, art. cyt., s. 208.
37 Tamże.
38 Tamże, s. 201, 216.
39 A. Kuryłowicz, art. cyt., s. 208. Więcej na temat prób ukrainizacji prawosławia w II Rzeczypospolitej w: 

M. Papierzyńska-Turek, dz. cyt., s. 81-84, 206-222.

66                                                              Kultura – Media – Teologia 10/2012                                                       



A. Suławka, Polska i rosyjskojęzyczna prasa religijna...

tach 1928-1929, a następnie w latach 1935-1936. Jego celem było prowadzenie działalności 
edukacyjnej oraz misyjnej wśród prawosławnych w Galicji40. Pismo było organem Bractwa 
Prawosławnego  we  Lwowie.  Jego  redaktorem  był  ojciec  Pantelejmon41,  zaś  od  numeru 
3/1929 M. Prodan. Siedziba redakcji mieściła się we Lwowie przy ulicy Franciszkańskiej 2. 
Pismo było wydawane przez Wydawnictwo Bractwa Prawosławnego we Lwowie, zaś druko-
wane przez Typografię Instytutu Stauropigialnego we Lwowie. Pojedynczy numer liczył 16 
stron objętości i kosztował 25 groszy. Pierwszy numer pisma ukazał się 15.IV.1928 roku. Uka-
zało się łącznie 20 numerów pisma w tej formie. Pismo miało charakter religijny, na jego ła-
mach publikowano artykuły historyczne oraz poświęcone kwestiom prawosławia w Galicji 
Wschodniej.  Prowadzono również polemikę z Kościołem greckokatolickim. Na pierwszej 
stronie pisma często publikowano również poezję religijną autorstwa m.in. A. Sewastjano-
wa, A. Krugłowa. Ostatni numer „Woskriesienija” ukazał się 1.IV.1929 roku. Po upływie po-
nad 6,5 roku; w XI 1935 roku pismo zostało wznowione, tym razem jako miesięcznik ze 
zmienioną  winietą  i podtytułem  „niezawisimyj  jeżemiesiacznyj  organ  prawosławnych”. 
Objętość miesięcznika wynosiła 8 stron, cena zaś 20 groszy (pod koniec emisji pisma spadła 
do 15 groszy). Redaktorem pisma był tym razem A. Jaśkow. Siedziba redakcji mieściła się we 
Lwowie, przy ulicy Chorużczyny 13. Wydawcą pisma był Wydawniczy Komitet Bractwa Pra-
wosławnego, zaś za jego druk odpowiadała Typografia J. Jaśkowa. Reaktywowane „Woskrie-
sienije” przetrwało niewiele ponad rok. Ostatni, 13 numer miesięcznika był datowany na 
XII 1936 roku. 

Przez bardzo krótki czas wydawano również  „Pinskij Gołos” („Głos Pińska”) uka-
zujące się w Pińsku w latach 1932-1933.  Pismo nosiło podtytuł „organ cerkowno-obsz-
cziestwiennyj”. Jego redaktorem wydawcą był N. I. Biereznicki42. Pismo to było drugim 
rosyjskim pismem wydawanym w Pińsku w czasach II Rzeczypospolitej po zlikwidowa-
nym z powodu braku funduszy „Pod Niebom Polesja”. W pierwotnym zamierzeniu pi-
smo miało być lokalnym dodatkiem do ogólnokrajowego dziennika „Russkoje Słowo” 
i wychodzić pod tytułem „Pińskoje Słowo”,  jednak z powodu intryg byłego redaktora 
„Pod Niebom” Pawła Chinicza urażonego tym, iż komitet redakcyjny powierzył mu pod-
rzędną funkcję zamiar ten nie doszedł do skutku43. Ostatecznie dzięki porozumieniu Be-

40 A. Kuryłowicz, art. cyt., s. 208. Tamże błędna informacja, jakoby pismo ukazywało się nieregularnie 
w latach 1928-1937. O. A. Korostelew podaje błędną informację, jakoby pismo ukazywało się tylko 
w roku 1928. Zob. http://www.emigrantika.ru/cat2010/701 ... Zaś A. R. Mochola i P. Ławryniec również 
podają błędną informację, jakoby pismo ukazywało się tylko w roku 1928; ponadto błędnie uznają wzno-
wienie z lat 1935-1936 za oddzielne pismo. Zob. http://www.mochola.org...

41 Tamże.
42 T. Zienkiewicz, Rosyjskie życie kulturalne w Pińsku  1918-1939, w: „Acta Polono-Ruthenica”, t. XII, 2007, 

s. 17. (wersja elektroniczna: 
http://wydawnictwo.uwm.edu.pl/uploads/documents/czytelnia/acta/Acta12.pdf; dostęp: 4.10.2012).

43 1923 IV 27. Brześć nad Bugiem- Referat sporządzony przez Wydział Bezpieczeństwa Urzędu Wojewódz-
kiego Poleskiego o ruchu i wpływach rosyjskich w Pińsku w: Polesie w polityce rządów II Rzeczypospo-
litej, red. W. Śleszyński, Białystok-Kraków 2009, s. 84. A. R. Mochola i P.  Ławryniec oraz T. Zienkiewicz 
błędnie zapisali jego nazwisko jako Ninicz. Zob. www.mochola.org... ; T. Zienkiewicz, Rosyjskie życie  
kulturalne w Pińsku..., dz. cyt., s. 17.

                                                             Kultura – Media – Teologia 10/2012                                                       67 



RELIGIA I MEDIA

reznickiego z prawosławnym biskupem Aleksandrem pismo zaczęło się ukazywać pod 
tytułem „Pinskij Gołos” jako organ duchowieństwa prawosławnego na Polesiu mającego 
skupiać się przede wszystkim na walce z akcją neounijną, a w mniejszym stopniu na te-
matyce  politycznej.  Najpierw  ukazały  się  dwie  jednodniówki  pod  tym  tytułem, 
w dniach 25 IX oraz 9 X 1932 roku, przy czym ta druga uległa konfiskacie44. Pismo miało 
być wydawane jako dziennik, jednak władze polskie do tego nie dopuściły i ostatecznie 
pismo ukazało się jako tygodnik. Jednakże podobnie jak w wypadku „Pod Niebom Pole-
sja” żadna drukarnia w Pińsku nie chciała drukować pisma. Bereznicki podjął nieudane 
próby porozumienia z drukarnią w Łunińcu oraz założenia własnej drukarni. Pierwszy 
numer pisma ukazał się ostatecznie 11 XII 1932 i został wydrukowany przez Typografię 
Białoruską im. Franciszka Skoryny w Wilnie45. Późniejsze numery były jednak pisane na 
maszynie, a następnie odbijane na hektografie. W roku 1933 ukazały się tylko dwa nu-
mery pisma, które ostatecznie upadło z braku środków oraz wydalenia jednego z człon-
ków komitetu redakcyjnego Kluczenowicza jako „uciążliwego cudzoziemca”46.

W opisywanym okresie duże wpływy wśród prawosławnych w Polsce zdobywała 
koncepcja  soborowości  zakładająca  duży  wpływ  świeckich  na  działalność  Kościoła 47. 
W związku z tym zwolennicy soborowości wydawali kilka pism propagujących swoje po-
glądy. Pierwszym z nich była  „Narodnaja Niwa” („Narodowa Niwa”) - pismo wydawane 
w języku białoruskim, ukraińskim i rosyjskim w Wilnie w roku 192848. Redaktorem wy-
dawcą pisma był Dorofiej Bochan49, zaś redaktorem Aleksander Kowsz, inspirator i głów-
ny  działacz  Białoruskiego  Komitetu  Prawosławnego50.  Siedziba  redakcji  mieściła  się 
w Wilnie przy ulicy Subocz 2 i było drukowane przez Drukarnię Bekkera przy ulicy Sub-
ocz 2. Pismo miało kształt niewielkiej broszurki liczącej 20 stron, jego cena wynosiła 20 
groszy. Pismo było organem prasowym Prawosławnego Białoruskiego Zjednoczenia De-
mokratycznego, organizacji założonej w 1927 roku przez senatora Wiaczesława Bohda-
nowicza. Organizacja ta postulowała wprowadzenie  kazań w cerkwi prawosławnej w ję-
zyku białoruskim, popierała ruch soborowości w kościele prawosławnym oraz domaga-
ła się utrzymania zależności prawosławia w Polsce od patriarchatu moskiewskiego51. Ar-
tykuły zamieszczone na łamach pisma koncentrowały się wokół problemów, jakim był  
udział  duchownych prawosławnych w życiu mniejszości narodowych w Polsce oraz ich 
działalności politycznej i społecznej. Pismo miało również bronić praw mniejszości na-

44 Tamże.
45 Tamże, s. 84-85. Co ciekawe w tym samym czasie ta sama Typografia odpowiadała za druk pisma „K'So-

jedinieniju” propagującego ruch neounicki w Polsce, o czym w dalszej części tekstu.
46 Tamże, s. 85, 97.
47 Pismo „Oriens” podało błędną informację o 47 numerach. Zob. „Po tamtej stronie”, „Oriens”, nr 

5/1933, s. 153.
48 www.mochola.org... ; A. Kuryłowicz, art. cyt., s. 209. M. Papierzyńska-Turek podaje błędną informację, 

jakoby pismo ukazywało się wyłącznie w języku białoruskim. Zob. taż, dz. cyt., s. 223.
49 www.mochola.org... 
50 M. Papierzyńska-Turek, dz. cyt., s. 224.
51 Tamże, s. 223-224.

68                                                              Kultura – Media – Teologia 10/2012                                                       



A. Suławka, Polska i rosyjskojęzyczna prasa religijna...

rodowych  w kościele  prawosławnym  w Polsce;  jego  celem  było  skupienie  narodów 
wschodniosłowiańskich wokół cerkwi prawosławnej przy zachowaniu ich odrębności. 
Artykuły zamieszczano na łamach pisma w ukraińskiej białoruskiej oraz rosyjskiej wer-
sji językowej. Pierwszy numer pisma ukazał się 5 I 1928 roku52.  Na jego łamach zamiesz-
czano przegląd prasy oraz dział „Chronika” (wydarzenia bieżące). Ukazał się najprawdo-
podobniej tylko jeden numer tego pisma. Nieco dłużej przetrwało inne pismo popierają-
ce  koncepcję  soborowości  pod  tytułem   „W  ograde  cerkownoj”  („W  murach 
kościelnych”),  tygodnik poruszający zagadnienia religijne,  ukazywał  się w Warszawie 
w latach 1931-1932 (jako dodatek do dziennika „Za Swobodu”), a ponownie w roku 1933 
w Warszawie i Wilnie53. Redaktorem naczelnym był Aleksandr K. Switicz (Świticz)-Tubie-
rozow. Podtytuł pisma brzmiał: „Poswjaszcziennyj cerkownyj jeżeniedielnik pod riedak-
cijej A.K. Switicz-Tubierezowa”. Pierwszy numer był datowany na 8 II 1931 roku.  Jako 
dodatek do „Za Swobodu” liczył dwie strony objętości. Na łamach „W ograde” publiko-
wano również poezję religijną autorstwa m.in. K. I. Turkiewicza. Stałym działem pisma 
był  „Żizn  prawosławnoj  cerkwy  w Pol'szy”  gdzie  informowano  o bieżących  wydarze-
niach z życia wspólnoty prawosławnej w Polsce. Na łamach pisma publikowano również 
listy od czytelników. Pismo początkowo ukazywało się  jako cotygodniowy dodatek do 
dziennika „Za Swobodu” i do momentu przekształcenia „Za Swobodu” w „Mołwę”  uka-
zało się 48 numerów tego dodatku. Ostatni numer „W ograde cerkownoj” w tej formie 
ukazał się 19 II 1932 roku. Dnia 10  września 1933 roku, po rocznej przerwie „W ograde  
cerkownoj” zaczęło się ukazywać jako samodzielne pismo54. W tej formie ukazało się 15 
numerów tego pisma (ostatni był datowany na 28 XII 1933 roku)55. Tym razem tygodnik 
miał format gazety codziennej i liczył cztery strony objętości; jego cena wynosiła 25 gro-
szy. Siedziba redakcji mieściła się w Warszawie, przy ulicy Wspólnej 33 m. 24. Redakto-
rem wydawcą był ponownie Aleksandr Switicz-Tubierozow. Za druk pisma odpowiadała 
Drukarnia Eugeniusza Kotlarewskiego z siedzibą w Wilnie przy ulicy Wileńskiej 34 m. 8. 

52 Por. A. Kuryłowicz, art. cyt., s. 209.
53 www.emigrantica.ru...    ; Tamże błędna informacja o tym, jakoby pismo ukazywało się w latach 1932-

1933; podobnie  O. A. Korolew. Zob.   http://www.emigrantika.ru/cat2010/701 ... Z kolei J. Choiński po-
daje błędną informację, jakoby pismo ukazywało się w latach 1930-1933. Zob. tenże, art. cyt., s. 152.

54 Tamże.
55 www.mochola.org... 

                                                             Kultura – Media – Teologia 10/2012                                                       69 

W opisywanym okresie duże wpływy wśród 
prawosławnych w Polsce zdobywała  koncepcja 
soborowości zakładająca duży wpływ świeckich 
na działalność Kościoła1. W związku z tym 
zwolennicy soborowości wydawali kilka pism 
propagujących swoje poglądy.  

„



RELIGIA I MEDIA

Wśród autorów publikujących na łamach „W ograde” byli m.in. S. Adpjagow, P. Zna-
mienski, Arsenij Spasski, N. Bobrianski. Należy również wspomnieć o „Za Sobornist'” 
(„Za Soborowość”), ukazującym się nieregularnie w Łucku w latach 1932-1935 (łącznie 9 
numerów). Pismo było drukowane przez oficynę M. Sznajdera w Łucku. Było ono orga-
nem powstałego 19 XI 1931 roku Towarzystwa im. Piotra Mohyły. Zamieszczano tam 
wiadomości oficjalne, organizacyjne oraz artykuły historyczne56. Podobnie jak „W ogra-
de cerkownoj” pismo reprezentowało koncepcję soborowości57. Podtytuł pisma brzmiał 
„Niepierodicznyj organ Towiaristwa im.  mietropolita Petra Mogiły”. Cena pisma po-
czątkowo wynosiła 80 groszy, później spadła do 60 groszy. Redaktorem odpowiedzial-
nym pisma był Iwan Własowski.  Objętość jednego zeszytu wahała się w granicach 36-40 
stron. Wśród autorów byli m.in. A. K. Switicz-Tubierozow, I. Własowski, P. Taranawski, 
Michajło Teleżynski, M. Kobrin, A. Kowsz.

Ponadto prawosławni w Polsce wydawali teologiczne czasopisma o charakterze na-
ukowym w języku rosyjskim. Pierwszym z nich był „Elpis” ukazujący się w Warszawie w la-
tach 1926-1928, a po przerwie ponownie w latach 1931-1937, początkowo jako rocznik, a od 
roku 1932 jako półrocznik58. Ukazało się łącznie 20 numerów tego pisma. Tytuł pisma był za-
pisywany alfabetem greckim. Objętość jednej księgi wynosiła 100-120 stron, zaś na jej ła-
mach publikowano prace naukowe wykładowców Studium Teologii Prawosławnej Uniwer-
sytetu Warszawskiego. Pismo powstało z inicjatywy metropolity Dionizego i było dotowane 
przez MWRiOP; drukowano je w nakładzie 800 egzemplarzy. Artykuły publikowano w języ-
ku polskim, rosyjskim, francuskim i ukraińskim. Od roku 1935 pismo ukazywało się wy-
łącznie w języku polskim. Oprócz prac naukowych na łamach „Elpis” zamieszczano rów-
nież sprawozdania z działalności Studium Teologii Prawosławnej UW, istniał ponadto dział 
bibliografii  i recenzji  książek  o tematyce  prawosławnej.  Do  publikujących  na  łamach 
„Elpis” należeli między innymi metropolita Dionizy (Waledyński), archimandryta Hilarion 
Basdekas, Grzegorz Peradze, Iwan Ohijenko, Nikołaj Arseniew”59. Pismo było drukowane 
przez Drukarnię Synodalną. Znacznie krócej przetrwała „Put' Prawdy” („Ścieżka prawdy”), 
wydawana przez Koło Teologów Prawosławnych Studentów Uniwersytetu Warszawskiego60 

w roku 1930, a następnie w 193461.   Redakcja pisma miała swoją siedzibę w Warszawie przy 
ulicy  Zygmuntowskiej  1362.  W zamierzeniu  redakcji  periodyk  miał  wychodzić  trzy  razy 
w roku. Pierwszy zeszyt liczący 68 stron ukazał się w roku 1930 dzięki wsparciu metropolity 
Dionizego (Waledyńskiego); został wydrukowany w Drukarni Synodalnej. We wstępie napi-

56 A. Kuryłowicz, art. cyt., s. 207. Tamże błędna informacja, jakoby pismo ukazywało się w języku ukraiń-
skim.

57 Zob. tamże, przypis 10.
58 Tamże, s. 204.
59 Tamże.
60 A. Kuryłowicz, art. cyt., s. 205.
61 J. Traczyk, Prasa białoruska w II Rzeczypospolitej (1918-1939). Bibliografia w: „Studia Polono-Slavica 

Orientalia. Acta Litteraria XIII”, 1992, s. 231, 329. J. Choiński podaje błędną informację jakoby pismo 
ukazywało się w latach 1930-1934. Zob. tenże, art. cyt. s. 152.

62 J. Traczyk, Prasa białoruska..., dz. cyt., 231, 329.

70                                                              Kultura – Media – Teologia 10/2012                                                       



A. Suławka, Polska i rosyjskojęzyczna prasa religijna...

sanym  w języku  polskim  redakcja  wyjaśniała  cele  pisma:  „Głównym  zadaniem  Koła  
Teologów Prawosławnych jest zorganizowanie studentów Studjum Teologii Prawosław-
nej dla pogłębienia życia religijnego i złączenia wspólnej pracy teologiczno-naukowej.  
<<Put' Prawdy>> ma być odzwierciedleniem naszego życia, sprawozdaniem naszej pra-
cy, odzwierciedleniem naszej działalności”63. W dalszej części informowano o treści pi-
sma: „W tym celu na stronicach <<Put' Prawdy>> będą w możliwie szerszym zakresie za-
mieszczać prace o treści:  teologiczno-filozoficznej, rozprawy historyczne, artykuły mi-
sjonarskie, jak również bibliografia i kronika”64. W numerze tym zamieszczono artyku-
ły autorstwa prof. Nikołaja Arseniewa, prof. Iwana Ogienki i A. Łukasiewicza w języku 
rosyjskim, ponadto w dziale „Kronika” opisano w języku polskim działalność Koła Teo-
logów Prawosławnych Studentów Uniwersytetu Warszawskiego. Kolejny numer pisma 
ukazał się dopiero w roku 1934. We wstępie, ponownie napisanym w języku polskim re-
dakcja wyjaśniała przyczyny przerwy w istnieniu pisma: „[...] niestety do wydania na-
stępujących zeszytów czasopisma nie doszło wobec braku środków [...]  tem boleśniej-
szem było to, że praca wydawnictwa koła została przerwana nie na czas krótki, ale aż do  
chwili obecnej tj. na okres z górą [!] trzyletni”65. W dalszej części poinformowano że ko-
lejny  zeszyt  pisma  ujrzał  światło  dzienne  dzięki  dofinansowaniu  Uniwersytetu  War-
szawskiego oraz wyrażono nadzieję, że praca Koła będzie dalej kontynuowana66. Nadzie-
je te były jednak płonne, gdyż kolejne zeszyty pisma już się nie ukazały. Numer drugi po-
nownie liczył 68 stron objętości.  Ponownie zamieszczono w nim Kronikę, w której za-
mieszczono sprawozdanie w języku polskim działalność Koła. Zamieszczono w nim ar-
tykuły w języku rosyjskim autorstwa Władimira Gołosowa, Lubomira Durkowicza. Po-
nadto zamieszczono na łamach pisma artykuły Durkowicza w języku polskim: „Głagoli-
ca zamiast alfabetu łacińskiego w Kościele Katolickim w Jugosławii” oraz „Autokefalia 
cerkwi serbskiej za czasów św. Sawy Serbskiego”. Na łamach pisma ukazywały się rów-
nież artykuły w językach ukraińskim i białoruskim67.

Z innych prawosławnych pism teologicznych należy wspomnieć również o „Wiest-
nik bratstwa prawosławnych bogosławow w Polszy” (tytuł polski - „Wiadomości Bractwa 
Teologów  Prawosławnych  w Polsce”),   półroczniku  wychodzącym  w latach  1934-1938, 
wyjątkiem były lata 1936 (trzy numery) oraz 1938 (jeden numer).  Łącznie wyszło 10 nu -
merów tego pisma. Siedziba redakcji pisma mieściła się w Warszawie, przy ulicy Zyg-
muntowskiej 13, drukowano je w Drukarni Synodalnej. „Wietsnik bratstwa...” był orga-
nem Bractwa Teologów Prawosławnych w Polsce, powołanym do życia w roku 193368. Pi-
smo ukazywało się w formie zeszytowej; poszczególne numery liczyły 70-85 stron. Na 

63 „Put' Prawdy”, nr 1/1930, s. 2.
64 Tamże.
65 „Put' Prawdy”, nr 2/1934, s. 2.
66 Tamże.
67 J. Traczyk, art. cyt., s. 231, 329.
68 A. Kuryłowicz, art. cyt., s. 205; www.mochola.org... ; http://www.emigrantika.ru/cat2010/701...; 

www.emigrantica.ru...

                                                             Kultura – Media – Teologia 10/2012                                                       71 



RELIGIA I MEDIA

jego łamach publikowano artykuły poruszające zagadnienia teologii oraz historii69. Au-
torami artykułów byli m.in. metropolita Dionizy (Waledyński), D. Sadkowicz, D. Ogicki, 
G. Łotocki, Nikołaj Arseniew. Stałym działem pisma było  „Bibliografija”, gdzie omawia-
no publikacje poruszające zagadnienia prawosławnej teologii. Na łamach pisma ukazy-
wały się również ogłoszenia wydawnictw prasowych oraz książkowych dotyczących te-
matyki rosyjskiej emigracji w Europie. Przez krótki czas wydawano również „Trudy Pro-
powiedniczeskogo Krużka Prawosławnych Studientow Bogosławow” („Prace Kółka Ka-
znodziejskiego Prawosławnych Studentów Teologii” - pismo naukowe wydawane przez 
członków Kółka Kaznodziejskiego Prawosławnych Studentów Teologii na Uniwersytecie 
Warszawskim w roku 1938. Pismo wychodziło nieregularnie70.

Pisma staroobrzędowców
W omawianym okresie własny periodyk prasowy posiadali również zamieszkujący od stule-
ci obszar Kresy północno-wschodnie Rosjanie staroobrzędowcy71.  Był nim „Wiestnik Wy-
sszego  Staroobrjadczieskogo Sowieta  w Pol'szy”  („Wiadomości  Wyższej  Rady Staroobrzę-
dowców w Polsce”) - dwumiesięcznik72 ukazujący się w Wilnie w  latach 1929-193473. Wyda-
wany przez wspólnotę pomorców; organ Wyższej Rady Staroobrzędowców w Polsce. Ukaza-
ło się łącznie 31 numerów pisma (część numerów podwójna). Redaktorem pisma w latach 
1929-1932 był P. I. Kisieliow, zaś po jego śmierci Boris A. Pimonow i O. M. Andriejew. Nakład 
pisma wynosił 400 egzemplarzy74. Tematyka artykułów zamieszczanych w piśmie koncen-
trowała się wokół spraw organizacyjnych społeczności staroobrzędowców w Rzeczypospoli-
tej, polityki państwa polskiego wobec tej wspólnoty oraz sytuacji współwyznawców w ZSRR 
i krajach bałtyckich. Zamieszczano również artykuły o tematyce religijnej i kulturalnej. Au-
torami artykułów byli m.in. S. F. Egupionok, O. Andriejew, P. I. Kisieliow, ponadto pojawiała 
się poezja religijna autorstwa I. Pimonowa, M. Guszczenko, P. Orłowa, P. I. Kisieliowa75.

Pisma stefanowiczów (stefanowców).
W II Rzeczypospolitej wśród prawosławnej społeczności na Wołyniu w rejonie miejscowości 
Bohoszówka pojawiła się nowa sekta, zwana od swojego założyciela, Stefana Bochoniuka 
„stefanowiczami”  lub  „stefanowcami”.  Czerpali  oni  z nauczania  Kościoła  Adwentystów 
Dnia Siódmego, byli oskarżani o bolszewizm, ateizm i wrogi stosunek wobec inteligencji. 

69 A. Kuryłowicz, art. cyt., s. 205.
70 J. Choiński, art. cyt., s. 149, 152.
71 Więcej na temat staroobrzędowców w: E. Iwaniec, Z dziejów staroobrzędowców na ziemiach polskich, 

Warszawa 1977; W. Baranowskij, G. Potaszenko, Starowieryje Baltii i Pol'szy, Vilnius 2005.
72 W. Baranowskij, G. Potaszenko, Starowieryje..., dz. cyt., s. 65. A. R. Mochola i P. Ławryniec podają błędną 

informację, jakoby pismo było dwutygodnikiem. Zob. www.mochola.org... 
73 W. Baranowskij, G. Potaszenko, dz. cyt., s. 65. Portal emigrantica.ru podaje błędną informację, jakoby pi-

smo ukazywało się w latach 1930-1932. Zob. tamże.
74 W. Baranowskij, G. Potaszenko, dz. cyt., s. 65.
75 Tamże, s. 65-66.

72                                                              Kultura – Media – Teologia 10/2012                                                       



A. Suławka, Polska i rosyjskojęzyczna prasa religijna...

Nie byli uznawani przez polskie władze państwowe za związek wyznaniowy de iure76. Dla 
przedstawicieli tej sekty były przeznaczone dwa pisma, obydwa redagowane przez Bocho-
niuka. Pierwszym z nich była „Beseda Druga” („Rozmowa Przyjacielska”) - pismo ukazujące 
się w roku 1924. Była to niewielka, 4-stronicowa broszurka, zawierające artykuły o treści re-
ligijnej autorstwa Stefana Bochoniuka, który był również redaktorem-wydawcą. Ukazały się 
tylko cztery numery pisma. Pismo było drukowane w Drukarni Richtera w Łucku przy uli-
cy Jagiellońskiej 21. Kolejnym pismem był „Nowyj wiernyj put' k żizni” („Nowa prawdziwa 
droga do życia”) - miesięcznik ukazujący się w Łucku w latach 1926-1929 (łącznie 35 nume-
rów). Pierwszy numer ukazał się w V 1926 roku. Pismo było redagowane przez Stefana Bo-
choniuka i podobnie jak „Beseda Druga” było 4-stronicową broszurką zawierającą artykuł 
o tematyce religijnej autorstwa Bochoniuka. Cena pisma wynosiła 10 groszy, siedziba redak-
cji mieściła się Bohoszówce, w domu nr 15 (adres S. Bochoniuka). Pismo było drukowane 
przez drukarnię Richtera w Łucku. Ostatni numer ukazał się w V 1929 roku.

Pisma protestanckie
W okresie międzywojennym w Polsce rosyjskojęzyczne pisma religijne wydawali baptyści, 
Ewangeliczni chrześcijanie oraz członkowie Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego. Pierw-
szym pismem tego typu wydawanym przez baptystów był „Gost'” („Gość”) - miesięcznik, 
ukazujący się w Warszawie w latach 1919-193977. Było to najdłużej ukazujące się w II Rzeczy-
pospolitej rosyjskojęzyczne pismo, ukazało się łącznie 247 jego numerów. Nosiło ono podty-
tuł „Jeżemiesiacznyj christianskij illiustrirowannyj żurnał dla siem' i obszcziny”; ponadto 
pod winietą znajdowała się dewiza „Swjatost' i siła”78. Było to pismo wydawane przez bapty-
stów. Choć było ono rosyjskojęzyczne, adresowano je do ludności ukraińskiej zamieszkującej 
Wołyń. Na łamach pisma informowano również o życiu wspólnot religijnych w ZSRR. Stałe 
działy pisma to „Ot redakcji”, „Iz Rossiji”, „Obo wsiom i otowsiudu”79. W drugiej połowie 
lat 30. pojedynczy numer pisma liczył 16 stron i kosztował 25 groszy; pismo miało paginację 
ciągłą. Siedziba redakcji mieściła się w Warszawie, przy ulicy Puławskiej 37. Pismo było wy-
dawane przez Stowarzyszenie Wzajemnej Pomocy Ewangelicznych Chrześcijan. Redakto-

76 „Nowa sekta na Wołyniu” w: „Goniec Częstochowski”, nr 275/1930, s. 4 (wersja elektroniczna: 
https://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:BHhoT1ESmUMJ:www.biblioteka.czest.pl/skrypty/za-
pis.php%3Ffile
%3Dzbiory/czasopisma/goniec_czestochowski/1930/Goniec_Czestochowski_Nr_275_1930.pdf+stefan+
bochoniuk&hl=pl&gl=pl&pid=bl&srcid=ADGEESjEGxEYT6_iBLk4clDih5K0HOKGT1GCvKKjw5HzzS_V
TYFka82rDJPo13xRMGzSo7w5DQ_aWe6KFxC2X; dostęp: 4.10.2012). Tamże nazwa miejscowości Bo-
huszki; http://zwiazki-wyznaniowe.cba.pl/index.php/2010/10/mapa-wyznaniowa-ii-rp-wg-statusu-
-prawnego-zwiazkow-wyznaniowych/  (dostęp: 4.10.2012). Owa wspólnota religijna istnieje do dnia dzi-
siejszego. Jej strona internetowa to: http://dekalog.com.ua/ (dostęp: 2.12.2012 r).

77 J. Kłaczkow, Protestanckie wydawnictwa prasowe..., dz. cyt., s. 261; A. R. Mochola i P. Ławryniec podają 
błędny czas ukazywania się pisma: 1923-1939. Zob. www.mochola.org... ; O. A. Korostelew podaje błędną 
informację, jakoby pismo ukazywało się tylko w roku 1939. Zob. 
http://www.emigrantika.ru/cat2010/702... (dostęp 3.01.2013 r.).

78 J. Kłaczkow, Protestanckie wydawnictwa prasowe..., dz. cyt., s. 161.
79 J. Kłaczkow, Prasa protestancka wydawana dla Ukraińców ..., s. 116.

                                                             Kultura – Media – Teologia 10/2012                                                       73 



RELIGIA I MEDIA

rem odpowiedzialnym pisma był L. Jesiakow, zaś W. Husaruk był redaktorem wydawcą (do 
VII 1936). Na łamach pisma drukowano ponadto poezję religijną autorstwa m.in. Ł. Kuź-
mienko, J. Kudienczuka, I. D. Czmychałowa. Stałymi działami pisma w tym czasie było „Na 
poljach gospodnich”, gdzie zamieszczano informacje z życia poszczególnych wspólnot reli-
gijnych na Wołyniu, oraz „Iz żyzni sirotskago doma” o domu dziecka w Konstancinie (1937 
rok). Ostatni numer pisma był datowany na VI-VII 1939 roku. 

W latach 1933-1936 „Gost'” posiadało szkolny młodzieżowy dodatek pod tytułem „Wo-
skriesnaja Szkoła” („Szkółka niedzielna”) Redaktorem-wydawcą pisma był W. I. Husaruk,  zaś 
od roku 1935 redaktorem odpowiedzialnym był L. Jaśków80. Pismo ukazywało się w czasie 
roku szkolnego81. Ukazały się łącznie 24 numery tego pisma82. Zawołaniem pisma był frag-
ment Ewangelii św. Marka, 10;14: „Pozwólcie dzieciom przychodzić do mnie”. Podtytuł pisma 
od roku 1935 brzmiał: „Christijanskij żurnał poswjaszcziennyj duchowomu wospitaniju”. Sie-
dziba redakcji mieściła się w Warszawie, przy ulicy Puławskiej 37. Za druk pisma odpowiadała 
Drukarnia „A.B.C.” w Warszawie, później w latach 1934-1935 Typografia Eugeniusza Kotla-
rewskiego w Wilnie, później zaś ponownie „A.B.C.”. Pismo posiadało paginację roczną, jego 
objętość wynosiła najpierw 16 stron, później wzrosła do 28 stron. Na łamach pisma zamiesz-
czano opowiadania o treści religijnej, ilustracje do historii biblijnych a także poezję autorstwa 
m.in. N. Weinde, M. Lermontowa, P. Nadsoja, T. Szczenikinej-Kupernik.

Kolejnym  baptystycznym  pismem  mającym  wieloletni  cykl  wydawniczy  był 
„Majak”  („Latarnia  Morska”)  -  w pierwszym  roku  wydawanie  kwartalnik,  następnie 
miesięcznik ukazujący się w Łodzi w latach 1922-193983. Ukazało się łącznie 203 numery 
tego pisma, ostatni z nich był datowany na VI-VII 1939 roku. Decyzje o rozpoczęciu wy-
dawania  pisma  podjęto  na  konferencji  założycielskiej  Związku  Słowiańskich  Zborów 
Baptystów w dniu 29 IX 1921 roku. Choć pismo wydawano w języku rosyjskim, jego ad-
resatem była ludność ukraińska żyjąca w II Rzeczypospolitej84. Jego redaktorem był Wal-
demar  Gutsche  (w  innych  opracowaniach  Gutsze,  w publikacjach  rosyjskojęzycznych 
w „Majaku” figurował jako Władimir Guce)85, pismo było drukowane i wydawane przez 
Towarzystwo Wydawnicze „Kompas” w Łodzi. „Majak” miał charakter religijno-infor-
macyjny i był wydawany przez baptystów. Pismo miało charakter organu Stowarzysze-
nia Wzajemnej Pomocy Baptystów. Zawierało rozważania biblijne oraz wydarzenia bie-
żące z działalności ruchu baptystycznego86. Cena pisma często ulegała zmianie: na po-

80 Tamże. A. R. Mochola i P. Ławryniec podają błędnie jako okres wydawania lata 1923-1936. Zobacz 
www.mochola.org...

81 J. Kłaczkow, Prasa protestancka wydawana dla Ukraińców..., dz. cyt., s. 116.
82 www.mochola.org... 
83 J. Kłaczkow błędnie podaje jako dodatkowe miejsce wydawania Lwów. Zob. tenże, J. Kłaczkow, Prote-

stanckie wydawnictwa prasowe..., dz. cyt., s. 294. Portal emigrantica.ru podaje błędnie lata wydawania 
1930-1932. Zob. tamże; podobnie jak O. A. Korolew, zob. http://www.emigrantika.ru/... (dostęp 
3.01.2013 r.).

84 J. Kłaczkow, Prasa protestancka wydawana dla Ukraińców..., dz. cyt., s. 117.
85 Tamże; tenże, Protestanckie wydawnictwa prasowe, s. 294, www.mochola.org... 
86 J. Kłaczkow, Protestanckie wydawnictwa prasowe ..., dz. cyt., s. 294.

74                                                              Kultura – Media – Teologia 10/2012                                                       



A. Suławka, Polska i rosyjskojęzyczna prasa religijna...

czątku wynosiła 15 marek87, następnie z powodu inflacji rosła kolejno do 50, 100 i 200 ma-
rek polskich. Po denominacji cena wynosiła 5 groszy, od roku  1925 wzrosła do 30 groszy. 
W roku 1930 ponownie podniesiono cenę do 35 groszy za numer, w roku 1934 cena numeru 
zaś powróciła do 30 groszy. Objętość pisma początkowo wynosiła tylko cztery strony, od roku 
1925 wzrosła  do ośmiu stron ponadto  wprowadzono  paginację  roczną,  którą  zniesiono 
w roku 1926, ponadto od tego roku niektóre numery miały 12 stron objętości. Od roku 1930 
objętość wszystkich numerów wynosiła 12 stron, przywrócono również paginację roczną. 
Od roku 1932 przywrócono ponownie paginację zwykłą, zaś objętość wynosiła 16-20 stron. 
Autorami artykułów byli m.in. W. Gutsche, N. E. Marcinkowski, N. S. Prochanow. I. Motorin, 
publikowano również poezję religijną. Stałymi działem była „Wsielienskaja Niwa”88 infor-
mująca o wydarzeniach z życia ruchu baptystycznego na świecie.  Istniały również dział 
młodzieżowy „Mołodaja rat'” oraz kobiecy „Swiet dlja żenszczin” (od roku 1929). Istniały 
również  działy  przeznaczone  dla  mniejszości  narodowych  na  kresach  zamieszczane  na 
ostatnich stronach pisma pt. „Ukrajińskij widdił” (1925-1927) oraz „Biełarusskaja Bałonka” 
(lata 1927-1929) gdzie publikowano poezję oraz artykuły w językach białoruskim oraz ukra-
ińskim. Pismo było czytane nie tylko w Polsce, lecz także w Niemczech, USA i początkowo 
także w ZSRR89. W roku 1930 pismo posiadało młodzieżowy dodatek pod tytułem „Posobije 
dlja  rukowodjaszczich krużkami christijanskoj  mołodieży” („Podręcznik dla kierujących 
kółkami młodzieży chrześcijańskiej”). Wyszły tylko cztery numery tego pisma. Jego redakto-
rem był Waldemar Gutsche90. Siedziba redakcji mieściła się w Łodzi przy ulicy Abramow-
skiego 25. Pismo było drukowane przez Towarzystwo Wydawnicze „Kompas”91. Jako samo-
dzielne pismo „Posobije...” kosztowało 1 złoty, zaś w USA 20 centów. Pojedynczy numer pi-
sma liczył 16 stron objętości. Pismo było drukowane przez Towarzystwo Wydawnicze „Kom-
pas”. Było ono przeznaczone dla ewangelizatorów i opiekunów młodzieży, zawierało arty-
kuły o treści religijnej oraz opowiadania i poezję autorstwa m.in. N. A. Niekrasowa, K. Fil-
brandta, I. Kowalczuka.

Innym baptystycznym pismem, które jednak przetrwało znacznie krótszy okres 
czasu był „Christijanin” („Chrześcijanin”), miesięcznik ukazujący się w Warszawie w la-
tach 1923-192492. Łącznie ukazało się 11 numerów pisma. Pismo było organem prasowym 
Stowarzyszenia  Chrześcijańskich  Baptystów  i Ewangelików  w Polsce.  Pierwszy  numer 
„Christijanina” ukazał się w XI 1923 roku. Funkcję redaktora wydawcy pełnił Stefan Bort-
kiewicz. Pismo było drukowane przez Towarzystwo Wydawnicze „Kompas” w Łodzi. Re-

87 Tamże.
88 Tamże.
89 H. R. Tomaszewski, Baptyści w Polsce w latach 1918-1958, Warszawa 2008, s. 194.
90 „Posobije dlja rukowodjaszczich krużkami christijanskoj mołodieży”, nr. 1, s. 16; www.mochola.org...; J. 

Kłaczkow jako redaktora podaje K. Iwanowa. Zob. tenże,  Protestanckie wydawnictwa prasowe..., dz. cyt. 
s. 335.

91 J. Kłaczkow, Protestanckie wydawnictwa prasowe ..., dz. cyt., s. 335.
92 Portal emigrantica.ru podaje błędną informację, jakoby pismo ukazywało się tylko w roku 1924. Zob. 

tamże.; podobniej jak O. A. Korostelew, zob. http://www.emigrantika.ru/cat2010/719-bookiv (dostęp 
3.01.2013 r.).

                                                             Kultura – Media – Teologia 10/2012                                                       75 



RELIGIA I MEDIA

dakcja mieściła się w Warszawskiej Pradze, przy ulicy Targowej 84. Miesięcznik wydawa-
no  w formie  zeszytowej,  objętość  początkowo  wynosiła  osiem stron,  zaś  od  roku  1924 
wzrosła do 12 stron. Na początku pismo kosztowało 1000 marek, po denominacji waluty, 
od numeru 7/1924 „Christijanin” kosztował 15 groszy, później cena wzrosła do 30 groszy. 
Stałymi działami pisma   były: „Niwa Boża”, zawierająca informacje o bieżących wydarze-
niach z życia religijnego wspólnot protestanckich w poszczególnych miastach Polski i „So-
obszczenija”93. Zamieszczano także relacje z kongresów baptystycznych na świecie. Kolej-
nym stałym działem pisma były „Apokryfy”  które prowadził Wasilij Guriewicz Pawłow, 
do swojej  śmierci (w numerze 7/ 1924 zamieszczono artykuł wspomnieniowy na jego te-
mat).  Pismo  miało  charakter  wyłącznie  religijny  i nie  zawierało  reklam  ani  ogłoszeń. 
W I 1924 wydano dwa numery, z datą XII 1923 i I 1924. Wprawdzie redakcja podkreśliła, 
że jest  to drugi rok wydawania,  jednak numeracja pozostała ciągła.  Według Jarosława 
Kłaczkowa przyczyną tego był fakt, iż przyjęto inną rachubę która była liczona od począt-
ku roku kościelnego, mającego swój początek w październiku94. Pismo powstało jako mie-
sięcznik, jednak z przyczyn finansowych numer z IV 1924 został wydany jako dwumie-
sięcznik. Numer podwójny z VI-VII 1924 ponownie oznaczono jako miesięcznik. Reforma 
finansowa premiera Władysława Grabskiego przyczyniła się do jeszcze większych proble-
mów finansowych pisma. Jarosław Kłaczków uważa to za przyczynę upadku pisma95.

 Innym pismem baptystycznym wydawanym przez Towarzystwo „Kompas” 
była „Jewangelska Wiera” („Wiara Ewangeliczna”) - miesięcznik ukazujący się w Łodzi w la-
tach 1932-1935. Siedziba redakcji mieściła się przy ulicy Kopernika 8.  Pojedynczy numer pi-
sma liczył 32 strony objętości. Jego redaktorem był pastor Paul Otto. Pismo było organem bap-
tystów. Ostatni numer ukazał się w X 1935 roku96. Ponadto pismo posiadało kwartalny  doda-
tek pod tytułem „Łuczi Swieta” („Promień Światła”) ukazujący się w latach 1932-1935. Nosiło 
ono podtytuł „Posobije dlja izuczenija sw. Pisannja. Priłożennje k żurnała <<Jewangelska Wie-
ra>>”. Redaktorem wydawcą pisma był pastor Paul Otto. Pismo było drukowane Towarzystwo 
Wydawnicze „Kompas” i wydawane przez wydawnictwo „Swiet na Wostoke”. Pojedynczy nu-
mer miał kształt kieszonkowej broszurki i liczył 32 strony objętości. Pismo było wydawane 
przez baptystów z myślą o ukraińskich i białoruskich wiernych, lecz w języku rosyjskim. Tre-
ścią pisma były tematy z Pisma Świętego na poszczególne dni tygodnia97.

 Ponadto w okresie międzywojennym wiele pism baptystycznych wydawał pastor Bo-
lesław Götze, członek Rosyjskiego Towarzystwa Misyjnego w Londynie. Wydawał on w okre-
sie międzywojennym w Polsce wiele czasopism religijnych dzięki spadkowi otrzymanemu od 
bogatego  szwajcarskiego  ewangelika  Kellera98.  Wśród  nich  były  dwa  w języku  rosyjskim 

93 J. Kłaczkow,  Prasa protestancka wydawana dla Ukraińców..., dz. cyt., s. 116.
94 Tamże.
95 Tamże.
96 Tamże, s. 237.
97 Tamże, s. 292-293.
98 J. Kłaczkow, Protestanckie wydawnictwa prasowe..., dz. cyt., s. 172 (tamże błędna pisownia nazwiska Go-

ethe), 336.

76                                                              Kultura – Media – Teologia 10/2012                                                       



A. Suławka, Polska i rosyjskojęzyczna prasa religijna...

pierwszym z nich było „Proswieszczienije” („Oświecenie”) wydawane w Łodzi. Podobnie jak 
w wypadku innych pism baptystycznych choć wydawano je w języku rosyjskim, było ono 
przeznaczone dla ludności ukraińskiej i białoruskiej. Zawierało informacje na temat działal-
ności baptystycznej w Polsce i na świecie. Kolejnym było „Swiet k proswieszczeniju” („Światło 
rozjaśniające”) miesięcznik ukazujący się w latach 1933-193999. Ukazały się łącznie 52 numery 
pisma. Pismo posiadało podtytuł „Izslieduj pisanie i poznaj znamienija wriemien’”. Redakcja 
pisma mieściła się w Warszawie, przy ulicy Polnej 64, mieszkanie 7.  Objętość pisma zmieniała 
się w kolejnych latach. Początkowo wynosiła osiem stron, w kolejny roku wzrosła do 16 stron. 
Z rokiem 1936 wzrosła do 24 stron, zaś w 1937 - do 32 stron (jednakże w owym roku wszystkie 
numery pisma były podwójne). W roku 1938 objętość pisma zmniejszyła się do 16 stron, by 
w roku 1939 znów wzrosnąć do 32 stron. Numery z lat 1938 i 1939 także oznaczani jako po-
dwójne. Wszystkie numery pisma posiadały paginację roczną. Drukowano je w Łodzi w  Za-
kładach Graficznych „Kompas”. Funkcję redaktora naczelnego pełnił pastor Bolesław Gőtze. 
Pismo miało charakter misyjny; powołano je w celu ewangelizacji obszarów  ZSRR. Wydający 
je baptyści traktowali to państwo jako rozległy obszar misyjny wśród tamtejszych wyznawców 
prawosławia, nie zwracając przy tym uwagi na jego ateistyczny charakter100. „Swiet k pro-
swieszczeniju” wydawano we współpracy z holenderskim czasopismem „Het Zoeklicht”, re-
dagowanym przez pastora Johannesa de Heera101, będącego znanym holenderskim organistą 
i ewangelizatorem radiowym. Na łamach pisma często umieszczano religijne artykuły De He-
era w tłumaczeniu na język rosyjski.  Na łamach pisma przedrukowywano z „The Sunday 
School Times” rysunki religijne. Na ostatniej stronie numeru był zamieszczony dział „Ofiary 
na dzieło Boże”  informujący o ofiarach na rzecz pisma (utrzymywało się ono z dobrowolnych 
ofiar składanych przez czytelników). Miesięcznik posiadał stałe działy pt. „So wsiemirnoj ni-
wie Bożijej” i „Smotritie i słuszajtie”102. Na jego łamach publikowano również linie muzyczne 
do utworów muzycznych  De Heera. 

 Swoje czasopisma misyjne skierowane do ludności  polskiej,  rosyjskiej  oraz  
ukraińskiej w II Rzeczypospolitej wydawali również Ewangeliczni chrześcijanie, któ -
rzy początkowo  prowadzili  akcję  misyjną  wspólnie z baptystami (m.in.  publikując 
w ich wydawnictwie „Kompas”), jednak w roku 1925 odłączyli się od nich skupiając 
się  w Kościele  Chrystusowym103.  Pierwszym  ich  organem  prasowym  wydawanym 
w języku  rosyjskim  był  „Christijanskij  Sojuz”  („Sojusz  Chrześcijański”)  wydawany 

99  http://www.emigrantika.ru/cat2010/715-bookiv (dostęp 3.01.2013 r.). I. Ndiaye (Obłąkowska-
Galanciak) podaje błędną informację, jakoby „Swiet k proswieszczeniju” był gazetą polityczną, literacką 
i społeczną i ukazywał się w latach 1920-1921. Zob. taż, Gorzkie Gody…Publicystyczna i literacka działal-
ność Dymitra Fiłosofowa na emigracji, Olsztyn 2001, s. 68. Portal emigrantica.ru podaje z kolei, jakoby 
pismo miało się ukazywać już od roku 1932; zob. tamże. Z kolei A. R. Mochola i P. Ławryniec podają 
błędną informację, jakoby pismo przestało się ukazywać już w roku 1937; zob. www.mochola.org/rus-
siaabroad... 

100 J. Kłaczkow, Prasa protestancka…, s. 119.
101 J. Kłaczkow, Protestanckie wydawnictwa prasowe ..., dz. cyt., s. 358.
102 Tamże.
103 J. Kłaczkow, Prasa protestancka..., dz. cyt., s. 119.

                                                             Kultura – Media – Teologia 10/2012                                                       77 



RELIGIA I MEDIA

w Kobryniu Poleskim w latach 1926-1928. Redaktorem pisma był K. M. Jaroszewicz, 
przy redagowaniu pisma współpracowali także G. P. Raud (numery 1 i  2/1926), a na-
stępnie G. Bukowicz i G. Sacewicz. Siedziba redakcji mieściła się w Kobryniu, przy 
ulicy Kolejowej 15. Pismo było drukowane początkowo przez Towarzystwo Wydawni -
cze „Kompas” w Łodzi, a następnie przez „Drukarnię Literacką” w Brześciu nad Bu-
giem. Nakład pisma wynosił 2000 egzemplarzy 104. Pismo było przeznaczone dla lud-
ności  ukraińskiej  w państwie  polskim105.  Ukazało  się  łącznie  36  numerów  tego  pi-
sma. Pojedynczy numer liczył 24 strony objętości. Od roku 1927 pojawiła się pagina -
cja roczna. Prenumerata pisma w Polsce kosztowała 1 złoty (2 złote wraz z przesyłką 
pocztową), zaś za granicą 20 centów106. Na drugiej stronie każdego numeru zamiesz-
czano w języku polskim i rosyjskim apel pt. „Stosunek do Boga i  rządu” w który re-
dakcja deklarowała swoją lojalność wobec władz Rzeczypospolitej. Od VI 1927 poja-
wił się stały dział „Swiedanija z niwy bożiej”, później zaś „Christijanskij siemienyj 
oczag” oraz „Biesiedy christijanina o trudnych woprosach Biblii”107.  Ostani numer 
pisma ukazał się w XII 1928 roku.

Kolejnym pismem, tym razem wydawanym częściowo w języku rosyjskim był 
„Missjonerskij  Wiestnik”  (dodatkowy  tytuł  w języku  polskim:  „Zwiastun 
Misjonarski”), miesięcznik ukazujący się w Warszawie w latach 1928-1929 ( ukazały się 
łącznie 24 numery).  Artykuły w tym piśmie były publikowane łącznie w 3 językach: 
polskim, rosyjskim i ukraińskim. Na 1 stronie pisma znajdował się cytat w tych 3 języ-
kach z  Ewangelii Św. Marka(16;15): „Idąc na wszystek świat, każcie ewangelię wszyst-
kiemu stworzeniu”. Redaktorem odpowiedzialnym i wydawcą pisma był lider Ewan-
gelicznych Chrześcijan w Polsce Ludwik Szenderowski senior przy udziale Komisji Re-
dakcyjnej G. P.  Rauda, dyrektora Europejskiej Chrześcijańskiej Misji 108.  Pismo miało 
kształt broszury, poszczególne zeszyty miały 32-44 strony objętości i  kosztowały 50 gro-
szy109. Pismo była drukowane przez wydawnictwo-Drukarnię „Praca” S. A. z  siedzibą 
w Warszawie przy ulicy Kredytowej 24. W poszczególnych numerach drukowano arty-
kuły o treści religijnej w języku polskim (ok. 12 stron na numer) oraz w językach rosyj-
skim i ukraińskim (najczęściej ok. 20 stron). Artykuły w języku polskim pisali Ludwik 
Szenderowski, Jerzy Bystrzycki, Jan Pietrasz, zaś w językach rosyjskim i ukraińskim: I. 
H. Semenyn, W. Wojta, W. Kołodij110, ponadto na łamach pisma zamieszczano w tych ję-
zykach poezję religijną autorstwa amatorów m.in. I.  I. D. Sorokina, W. Kołodija, N. S.  
Pobata oraz L. Komorowskiego, Ludwika Szenderowskiego juniora (język polski) 111. Po-
nadto  do  pisma  był  dołączany  dodatek  przeznaczony  dla  dzieci  pt.  „Ogródek  

104 J. Kłaczkow, Protestanckie wydawnictwa prasowe ..., dz. cyt., s. 207-208.
105 J. Kłaczkow,  Prasa protestancka wydawana dla Ukraińców..., dz. cyt., s. 119.
106 J. Kłaczkow, Protestanckie wydawnictwa prasowe ..., dz. cyt., s. 207.
107 Tamże, s. 207-208.
108 Tamże, s. 120.
109 J. Kłaczkow podaje 24-32 strony objętości. Zob. tenże, Protestanckie wydawnictwa prasowe..., s. 393.
110 Tamże.

78                                                              Kultura – Media – Teologia 10/2012                                                       



A. Suławka, Polska i rosyjskojęzyczna prasa religijna...

Dziecięcy”  („Kutok  Mołodi”)  wydawany  w języku  polskim  oraz  ukraińskim.  Pismo 
miało oficjalne poparcie Związku Słowiańskich Zborów Ewangelicznych Chrześcijan 
i Baptystów.  Ostatni  numer  pisma  ukazał  się  w XII  1929  r.  Redakcja  informowała 
w tym numerze, że „[...] czasopismo wskutek wyczerpania sił finansowych, więcej nie  
będzie mogło nieść dobrej nowiny[...]”112.

 Kolejnym pismem tego typu pismem wydawanym przez Ewangelicznych chrześci-
jan  był  „Jewangielskij  Christijanin”  (dodatkowy  tytuł  w języku  polskim  „Ewangeliczny 
Chrześcijanin”) - pismo to ukazywało się w Warszawie w latach 1931-1932 w języku polskim 
oraz rosyjskim; wyszły tylko trzy numery tego pisma w tej formie. Pismo zostało powołane 
do życia uchwałą VIII Zjazdu Słowiańskich Zborów Ewangelicznych Chrześcijan w Polsce, 
który jednocześnie wyznaczał na stanowisko redaktora naczelnego Ludwika Szenderow-
skiego seniora113. W roku 1931 ukazały się tylko dwa numery tego pisma datowane na VII 
oraz VIII-IX. Liczyły one po 48 str. objętości i kosztowały 85 groszy. Pismo drukowało, ponow-
nie  jak  „Missionerskij  Wiestnik”  Wydawnictwo-Drukarnia  „Prasa”.  Na  ostatniej  stronie 
pierwszego numeru umieszczono apel do czytelników, by w związku z trudną sytuacją fi-
nansową pisma wpłacać z kwartalnym wyprzedzeniem prenumeratę oraz dbać o pozyska-
nie nowych czytelników, co jednak nie przyniosło rezultatów, gdyż żaden z czytelników nie 
zapłacił prenumeraty; dopiero z czasem udało się wyegzekwować od części czytelników za-
ległe opłaty114. Kolejny numer trzeci ukazał się w roku 1932 dzięki kredytowi115; liczył on 32 
strony objętości i kosztował 85 groszy. Przyczyną problemów pisma było fakt; iż wydawano 
je w językach polskim i rosyjskim, choć było ono skierowane do ludności ukraińskiej z Woły-
nia i Galicji Wschodniej. Przyczyną wydawania tego pisma w tych językach były po pierw-
sze dążenia polonizacyjne ze strony redakcji, a z drugiej fakt, iż jak przyznawała sama, jej 
członkowie nie znali dostatecznie dobrze języka ukraińskiego, by móc wydawać w nim pi-
smo116. Pismo miało formę broszury. Na pierwszej stronie umieszczono cytaty z Listu do Fi-
lipian (1;27): „Stójcie w jednym duchu jednomyślnie, bojując w wierze ewangelji” (pisownia 
oryginalna)117 oraz z Dziejów Apostolskich (1;26): „Najpierw w Antyjochii uczniowie nazwa-
ni  byli  chrześcijanami”.  Pismo  miało  charakter  religijno-informacyjny,  informowano 
w nim o działalności misyjnej na Wołyniu oraz prześladowaniach religijnych w ZSRR, za-
mieszczano  także  artykuły  wspomnieniowe,  np.  w numerze  3/1932  o śmierci  Ludwika 
Szenderowskiego seniora118. Na łamach pisma pisali m.in. W. Wienckiewicz, P. Jacznik, po-
nadto drukowano tam poezję religijną autorstwa m.in. N. Cudienko, I. S. Prochanowa, P. 

111 J. Kłaczkow podaje także innych autorów. Zob. tenże, Protestanckie wydawnictwa prasowe..., dz. cyt., 
s. 236.

112 Cytat za: tamże, s. 121.
113 J. Kłaczkow, Prasa protestancka wydawana dla Ukraińców… , s. 121.
114 Tamże, s. 122.
115 Tamże.
116 Tamże, s. 122-123.
117 Cytat za: tamże, s. 121.
118 Tamże, s. 122-123.

                                                             Kultura – Media – Teologia 10/2012                                                       79 



RELIGIA I MEDIA

Jacznika, N. S. Pobata. Pismo zostało wznowione dopiero w roku 1935 ukazując się już wy-
łącznie w języku polskim. Ponadto z myślą o ukraińskich wiernych od roku 1938 wydawano 
ukraińskojęzyczną wersję pisma pt. „Ewanheljśkyj Chrystijanin”119.

 Ponadto dwa pisma w języku rosyjskim wydawali w międzywojennej Polsce człon-
kowie Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego. Pierwszym z nich był „Znamene Wremeny” 
(„Znak Czasu”), który był rosyjską wersją wydawanego od 1922 roku w Bydgoszczy pol-
skiego pisma Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego w Polsce pt. „Znaki Czasu”. Nosiło 
podtytuł „Żurnał religiozno-prawstwiennego sodierżanija”. Redaktorem naczelnym był, 
podobnie jak w wypadku „Znaków Czasu” T. Will, zaś redaktorami odpowiedzialnymi W. 
Magalski i M. Miniewski. Od roku 1927 tytuł pisma zmieniono na „Znamienija Wriemie-
ni” („Znaki Czasu”)120. Pismo było kwartalnikiem, od roku 1927 wychodziło jako rocznik. 
Drukowano je w Warszawie, w Drukarni Współczesnej przy ulicy Szpitalnej 10. Pismo li-
czyło 16 stron objętości, zawierało artykuły o tematyce religijnej oraz poezję. Kolejnym był 
natomiast  „Cerkownyj  wiestnik”  („Wiadomości  kościelne”),  miesięcznik  ukazujący  się 
w latach 1933-1935. Wyszło łącznie 30 numerów tego pisma. Jego podtytuł brzmiał „Jeże-
miesiecznoje otkrytoje pis’mo”. Na początku było wydawane w postaci maszynopisu. Jego 
objętość wynosiła sześć, następnie 10 a na końcu 16 stron.  Większość artykułów była au-
torstwa Teofila T. Babienko, który był zwierzchnikiem Kościoła Adwentystów Dnia Siód-
mego w latach 1932-1936121. Od numeru 1/1934 pismo wydawano w lepszej formie zeszy-
towej, posiadało paginację roczną. Koszt prenumeraty pisma razem z  przesyłką wynosił 
1,20 zł. Redaktorami pisma byli Michaił Wasidłow (1901-1953, ówczesny dyrektor Polskie-
go Domu Nakładowego122) i Wilhelm Czembor (zwierzchnik tego Kościoła w latach 1936-

119 Tamże, s.123.
120 J. Kłaczkow, Protestanckie wydawnictwa prasowe ..., dz. cyt. s. 384-385.
121 Z. Łyko, Kościół Adwentystów Dnia Siódmego. Historia. Nauka. Ustrój. Posłannictwo, Warszawa 2000, 

s. 83.
122 Więcej na temat Michaiła Wasidłowa w: J. Kot, T. Niewiadomski, Nieznane historie adwentystycznych  

pionierów z 2.08.2007 r., http://www.adwentysci.waw.pl/publikacje_historia.php?
subaction=showfull&id=1186029632&archive=&start_from=&ucat=17& (dostęp 3.01.2013 r.).

80                                                              Kultura – Media – Teologia 10/2012                                                       

Swoje czasopisma misyjne skierowane do ludności 
polskiej, rosyjskiej oraz ukraińskiej 
w II Rzeczypospolitej wydawali również 
Ewangeliczni chrześcijanie, którzy początkowo 
prowadzili akcję misyjną wspólnie z baptystami 
(m.in. publikując w ich wydawnictwie „Kompas”), 
jednak w roku 1925 odłączyli się od nich, 
skupiając się w Kościele Chrystusowym

„



A. Suławka, Polska i rosyjskojęzyczna prasa religijna...

1945)123. Od I 1934 roku „Cerkownyj Wiestnik” był wydawany przez Wydawnictwo „Poli-
glot” w Warszawie, później noszące nazwę „Polski Dom Nakładowy”124. W tym samym cza-
sie zaczęło być drukowane przez B. Pardeckiego w Warszawie przy ul. Żelaznej 56, zaś od 
X 1934 przez Drukarnię M. Sznajdera w Łucku przy ul. Jagiellońskiej 44. Wówczas pojawił 
się też nowy podtytuł pisma: „Jeżemiesiacznoje otkrytoje pis’mo duchowno-prastwienno-
go sodierżanija”, od nr. 9/1934 podtytuł zaś brzmiał „Jeżemiesiacznyj żurnal Christian ad-
wientistow siedmogo dnia”. „Cerkownyj wiestnik” był organem Kościoła Adwentystów 
Dnia Siódmego. Zawierał artykuły o tematyce religijnej.  Na łamach pisma publikowali 
m.in. Laura Klement, E. G. Beit, T. T. Babienko, A. Kruk, Edward Kulessa125, Jan Kulak 
(przewodniczący  Kościoła  w latach  1945-1949)126,  Antoni  Niewiadomski127,  G.  L.  Rudy, 
I. Szwigal, Michaił Wasidłow.

 Oprócz ww. pism w międzywojennej Polsce ukazywał się również w latach 1928-
1929128 kwartalnik129 Christijanstwo, Ateizm i Sowriemiennost’”  („Chrześcijaństwo,  Ate-
izm i Współczesność”). Łącznie ukazało się 10 numerów tego pisma. Pismo było wydawa-
ne przez YMCA Press Paris, mające swoją siedzibę w Paryżu przy Boulevard Montparnasse 
10. Wydawano je  w Polsce i we Francji. W Polsce pismo było wydawane przez Wydawnic-
two „Dobro” z siedzibą w Warszawie przy ulicy Krakowskie Przedmieście 53 i  drukowane 
przez Zakłady Graficzne E. i dr K. Koziańskich w Warszawie130. Cena  wynosiła 8 centy-
mów we Francji i 75 groszy w Polsce. Jak zauważył Jarosław Kłaczkow, mimo protestanc-
kiego charakteru organizacji, które wydawało pismo czyli Young Men’s Christian Associa-
tion (Chrześcijańskie Stowarzyszenie Młodzieży Męskiej)  na jego łamach propagowano 
wartości jakie dzielili wszyscy wyznawcy chrześcijaństwa. „Christijanstwo...” było prze-
znaczone dla mieszkańców wschodnich ziem II Rzeczypospolitej. Kwartalnik ten miał po-
stać broszurki; jego treść stanowiły tylko artykuły o tematyce biblijnej131. Na łamach pisma 
zamieszczali swoje artykuły Nikołaj Bierdjajew132 oraz Boris Wyszesławcew133, a także  W. 
W. Zienkowski, S. Frank, W. N. Hin, N. Bułhakow.
123 Tamże, s. 82-83; więcej na temat W. Czembora i jego rodziny w: J. Kot, B. Kot, Z pożółkłych kart przeszło-

ści, cz. 8 z 25.08.2007 r., http://www.adwentysci.waw.pl/publikacje_historia.php?
subaction=showfull&id=1188076362&archive=&start_from=&ucat=17& (dostęp 03.01.2013 r.).

124 Szerzej na temat tego wydawnictwa w: J. Kot, T. Niewiadomski,  Nieznane historie adwentystycznych  
pionierów...., dz. cyt.

125 Więcej na temat Edwarda Kulessy w: B. Kot, Z pożółkłych kart przeszłości, cz. 10 z 16.04.2008 r., 
http://www.adwentysci.waw.pl/publikacje_historia.php?subaction=showfull&id=1208337984&archi-
ve=&start_from=&ucat=17& (dostęp 03.01.2013 r.).

126 Tamże, s. 88, 91.
127 Więcej na temat tej postaci w: J. Kot, B. Kot, T. Niewiadomski, Z pożółkłych kart przeszłości, cz. 11  

z 15.09.2008 r., http://www.adwentysci.waw.pl/publikacje_historia.php?
subaction=showfull&id=1221482206&archive=&start_from=&ucat=17& (dostęp 03.01.2013 r.).

128 Portal emigrantica.ru podaje błędną informację, jakoby pismo wychodziło tylko w roku 1929. Zob. tam-
że., podobnie jak O. A. Korostelew, zob. http://www.emigrantika.ru/cat2010/719 ...

129 J. Kłaczkow, Protestanckie wydawnictwa prasowe..., dz. cyt., s. 208.
130 Tamże.
131 J. Kłaczkow, Prasa protestancka wydawana dla Ukraińców…, s. 126.

                                                             Kultura – Media – Teologia 10/2012                                                       81 



RELIGIA I MEDIA

Pisma katolickie
W omawianym okresie ukazywały się w Polsce cztery pisma redagowane częściowo bądź 
całkowicie w języku rosyjskim propagujące ruch neounicki134. Pierwszym z nich był „Ki-
tież”135 (1927-1931),  formalnie  miesięcznik,  a od  roku  1930  kwartalnik  ukazujący  się 
w Warszawie136 .  Pismo nosiło podtytuł „Russkij Katoliczieskij Wiestnik”. Redaktorami 
pisma byli dr Diodor Kołpinski oraz dr Antoni Około-Kułak. Siedziba redakcji mieściła 
się w Warszawie przy ulicy Mazowieckiej 11 m 31. Pismo początkowo było drukowane 
w Drukarni W. Cywińskiego w Warszawie przy ulicy Nowy Świat 36 (nr 1-7/1927), na-
stępnie w Drukarni S. Ferdynanda w Lublinie przy ulicy Krakowskie Przedmieście 27, 
a od roku 1930 ponownie przez Drukarnię W. Cywińskiego. Celem pisma było propago-
wanie unii wśród Rosjan, informowanie o zagadnieniach związanych z rosyjskim katoli-
cyzmem. Tytuł pisma nawiązywał do legendarnego grodu istniejącego jakoby w czasach 
Rusi Kijowskiej, a po najeździe Batu-Chana z woli boskiej zatopionego i uczynionego nie-
widzialnym. Według legendy, prawdziwie wierzący po przybyciu do miejsca zatopienia 
miał usłyszeć bicie dzwonu. Dla Rosjan-katolików gród ten miał być symbolem zatopio-
nej wieki temu prawdy religijnej, która wciąż przetrwała137. W sposobie redagowana pi-
sma oraz podejmowaniu zagadnień „Kitież” bardzo przypominał  wydawane w Belgii 
przez benedyktynów pismo „Irénikon”138. Pismo miało formę niewielkiej broszurki for-
matu zeszytu szkolnego139. Pierwszy zeszyt pisma datowany na VII 1927 był oznaczony 
jako nr 1-7. Pojedynczy zeszyt liczył najczęściej 32 strony objętości i kosztował 1złotówkę 
(0,15 USD za granicą); od roku 1930 cena wzrosła do 1,50 zł w Polsce i 0,20 USD za grani-

132 J. Kłaczkow, Prasa protestancka wydawana dla Ukraińców…, s. 126. N. Bierdjajew przebywał na stale 
w Berlinie od roku 1922. Był on jednym ze 160 przedstawicieli rosyjskiej inteligencji zmuszonej do 
opuszczenia sowieckiej Rosji wskutek akcji zleconej Feliksowi Dzierżyńskiemu przez samego Lenina 
w roku 1922. Zob. T. Klimowicz, Obywatele Arkadii: losy pisarzy rosyjskich po roku 1917, Wrocław 1993, 
s. 31.

133 J. Kłaczkow, Prasa protestancka wydawana dla Ukraińców…, dz. cyt., s. 126.
134  Na temat neounii pisano m.in. we wcześniejszym artykule autora pt. „Dookoła akcji unijnej”. Dwumie-

sięcznik „Oriens” jako pismo propagujące neounię w II Rzeczypospolitej, portal histmag.org 
z 13.11.2012 r., http://histmag.org/Dookola-akcji-unijnej.-Dwumiesiecznik-Oriens-1933-1939-jako-pi-
smo-propagujace-neounie-w-II-Rzeczypospolitej-7294 ,  (dostęp 27.11.2012), tamże więcej literatury na 
ten temat. W artykule tym autor podał błędną informację, jakoby w II Rzeczypospolitej ukazywało się 
łącznie sześć tytułów neounickich, podczas gdy w rzeczywistości było ich siedem.

135 M. Papierzyńska-Turek podaje błędną informację, jakoby „Kitież” ukazywał się w języku białoruskim. 
Zob. taż, Między tradycją a rzeczywistością..., dz. cyt., s. 410. Przypis za: A. R. Suławka, „Dookoła akcji  
unijnej..., dz. cyt.”

136 Jeden egzemplarz pisma składał się z kilku numerów, najczęściej z 3-4. Zob.  A. Woźniak, „Kitież”- czaso-
pismo ruchu unijnego w międzywojennej Polsce w: R. Łużny (red.), Chrześcijański Wschód a kultura  
Polska, Lublin 1989, s. 78-80 (tamże błędna informacja, jakoby pismo stało się kwartalnikiem dopiero od 
1931 roku). O. A. Korostelew podaje błędną informację, jakoby pismo ukazywało się do roku 1932. Zob. 
http://www.emigrantika.ru/cat2010/708-bookiv (dostęp 3.01.2013 r.).

137 Por. tamże, s.78-79.
138 Tamże, s. 80.
139 Tamże.

82                                                              Kultura – Media – Teologia 10/2012                                                       



A. Suławka, Polska i rosyjskojęzyczna prasa religijna...

cą. Pismo przez cały okres swojego istnienia borykało się z problemami finansowymi, 
np. numery 4-8 z 1929 wyszły z opóźnieniem. Ponadto na łamach pisma redakcja skarży-
ła się na brak wsparcia, wręcz niechęć ze strony katolików., których przyczyną była nie -
chęć Polaków do neounii spowodowana obawą, że będzie ona oznaczała rusyfikację140. 
Wszystkie numery z danego roku miały paginację ciągłą. Wśród autorów publikujących 
na łamach „Kitież” oprócz redaktorów A. Około-Kułaka i D. Kołpinskija byli Z. Lichare-
wa, A. Fuks, W. Wilinski141.  

  Po roku od ukazania się „Kitieża” zaczął być wydawany inny miesięcznik neo-
unicki pod tytułem „Christijanin” („Chrześcijanin”) - miesięcznik neounicki wydawany 
w Wilnie w latach 1928-1931142. Nosiło ono podtytuł „religiożnyj żurnał dlja naroda”. Pi-
smo było wydawane przez wydawnictwo Cyryla i Metodego w Wilnie, miało wówczas 
kształt  niewielkiej  broszurki  liczącej  36 stron objętości,  jego cena wynosiła 25 groszy 
(później wzrosła do 30 groszy). Siedziba redakcji mieściła się w Wilnie przy ulicy Sawicz 
13 m 1. Redaktorem pisma był wówczas Michał Sułkowski. Za druk pisma odpowiadała 
Typografia Białoruska im. Franciszka Skoryny. Od roku 1931 pismo było wydawane  zaś 
przez jezuitów143. Od tej pory siedziba redakcji mieściła się w Wilnie, przy ulicy Wielkiej 
58 m 2,  zaś  nowym redaktorem pisma był jezuita ojciec  Paweł Macewicz (1877-1951),  
działający w Misji Wschodniej od roku 1927; ponadto założyciel Misjonarek Serca Jezu-
sowego, żeńskiego zakonu mającego szerzyć neounię. Mimo ukraińskiego pochodzenia 
był lojalny wobec państwa polskiego. Przejawiał również w swojej działalności duszpa-
sterskiej tendencje rusyfikacyjne144. Po zmianie wydawcy wzrósł format pisma, pojawiła 
się nowa, ilustrowana okładka. Objętość pisma wahała się w granicach 16-24 stron. Po-
siadało ono ilustracje i stały dział „Chronika” gdzie opisywano bieżące wydarzenia z ży-
cia ruchu neounickiego w Polsce. Wśród autorów publikujących na łamach pisma byli 
m.in. Arkadij Nikolski, o. Władimir Tołoczko, o. Jan Urban, S. O. Poczobko, S. P. Rakow-
ska. Ostatni numer miesięcznika był datowany na XII 1931 roku. Kontynuacją pisma był 
„K' sojedinieniju” („Ku zjednoczeniu”), również miesięcznik wydawany przez Towarzy-
stwo Jezusowe w Wilnie w latach 1932-1936145. Pismo nosiło podtytuł „russkij religiożnyj 
żurnał”.  Redaktorem pisma był również ojciec P.  Macewicz146.   Pismo miało bardziej 

140 Tamże, s. 77, 87.
141 Tamże, s. 77, 79, 83, 87.
142  M. Papierzyńska-Turek, dz. cyt., s. 410, przypis 19; www.mochola.org.... Encyklopedia wiedzy o jezu-

itach podaje natomiast IV 1924-XII 1931 jako okres ukazywania się pisma. Zob. Encyklopedia wiedzy  
o jezuitach, red. L. Grzebień i inni, Kraków 1996, s. 94. Bibliografia za: A. R. Suławka, art. cyt. Zob. także 
http://www.emigrantika.ru/cat2010/719...

143 www.mochola.org..., Encyklopedia wiedzy o jezuitach..., dz. cyt., s. 94.
144 F. Rzemieniuk, Kościół Katolicki obrządku biznatyjsko-słowiańskiego (neounia), Lublin 1999,  s. 332; 

Encyklopedia wiedzy o jezuitach..., dz. cyt., s. 397.
145 M. Papierzyńska-Turek, dz. cyt., s. 410, przypis 18; www.mochola.org..., A. R. Suławka, art. cyt.; 

http://www.emigrantika.ru/cat2010/708...
146 www.mochola.org... 

                                                             Kultura – Media – Teologia 10/2012                                                       83 



RELIGIA I MEDIA

ekumeniczny charakter niż poprzednik147. Pierwszy numer ukazał się w I 1936, ostatni 
był datowany na V-VI 1936 (wyszły łącznie 54 numery). Siedziba redakcji mieściła się  
w Wilnie, przy ulicy Wielkiej 58 m 2, a następnie przy Wielkiej Pohulance 6. Za druk pi-
sma odpowiadała Typografia Białoruska im. Franciszka Skoryny w Wilnie. Cena pisma 
początkowo wynosiła 30 groszy, później spadła do 20 groszy. Objętość wahała się w  gra-
nicach 16-24 stron. Stałym działem była „Chronika”. Na tylniej stronie okładki zamiesz-
czano reklamy książek, wydawnictw prasowych oraz broszur neounickich.

 Ponadto  w latach  1934-1939  alumni  Papieskiego  Seminarium  Obrządku 
Wschodniego  w Dubnie  (kształcącego  kapłanów  neounickich)  wydawali  pismo  pt. 
„Druh” (pl. „Przyjaciel”, na okładce także tytuł w języku łacińskim „Amicus”).  Nakład 
pisma wynosił 500 egzemplarzy. Pismo to było wielojęzyczne, drukowano w nim artyku-
ły w języku polskim, łacińskim, rosyjskim, ukraińskim oraz białoruskim. Funkcję re-
daktora-wydawcy pisma pełnili kolejno: o. Jan Hermatiuk (1934), o. E. Melnyczuk (1935-
1937), Józef Wawrzyniak (1937), Edward Przybysz (od XI 1937)148. „Druh” ukazywał się 
trzy  razy  w roku.  Objętość  jednego  numeru  wahała  się  w granicach  24-32  stron.  Na 
okładce znajdował się spis treści danego numeru w języku łacińskim oraz informacją, 
w jakim języku dany artykuł został opublikowany. Pismo miało kształt niewielkiej bro-
szurki drukowanej na powielaczu i było wydawane na prawach rękopisu. Od VI 1937 pi-
smo było wydawane z nową, ilustrowaną okładką. Stałym działem była „Chronika”. Na 
łamach pisma zamieszczano artykuły o tematyce teologicznej, ich autorami byli alumni 
Seminarium, m.in. S. Filipowicz, Mychajło Berhuk, Jazep Gaducewicz, Stanisław Czub, 
Wiktor Maroz, Roman Danyłewycz, Józef Bąk, Józef Wawrzyniak, Julian Gabrusiewicz, 
Antoni Palka, M. Klimowicz, Jan Żak, ks. Teodor Kocaba.

 Pismo o nieustalonym profilu wyznaniowym
Jedynym pismem, którego profilu wyznaniowego nie udało się ustalić autorowi to „Bła-
gaja Wiest'” („Dobra Nowina”), pismo o profilu konserwatywno-religijnym, ukazujące 
się w Warszawie w roku 1926. Ukazał się tylko jeden numer tego pisma149.

Najwięcej spośród opisanych pism ukazywało się  w Warszawie, Wilnie i w Ło-
dzi. Fakt ten nie powinien dziwić nie tylko dlatego że, jak zauważył Andrzej Notkow -
ski, owe miasta były ośrodkami wielkomiejskimi II Rzeczypospolitej, co czyniło je rów -
nież oczywistymi ośrodkami wydawania prasy150.  Zastanawiające jest  też to,  że spo-
łeczność staroobrzędowców, która w II Rzeczypospolitej  liczyła,  według różnych sza-

147 A. R. Suławka, art. cyt.
148 http://www.emigrantika.ru/cat2010/703-bookiv (dostęp: 3.01.2013 r.). B. Łomacz, M. Wrzeszcz, Dubno 

w: Encyklopedia Katolicka, R. Łukaszyk, L. Bieńkowski, F. Gryglewicz (red.); Lublin 1983, s. 271 (tamże 
błędna informacja, jakoby redaktorami pisma byli tylko J. Hermatiuk i J. Wawrzyniak); N. H. Stokołos, 
Neounija jak eksperyment schidnoji polityki Watikanu w Polszczi (1923-1939 rr.) w: „Ukrajinśkyj isto-
rycznyj żurnał”, nr 4 (427)/1999, s. 77; tamże błędna informacja, jakoby pismo ukazywało się dopiero od 
roku 1937 (wersja elektroniczna: http://history.org.ua/JournALL/journal/1999/4/7.pdf , dostęp: 
2.12.2012 r).

149 www.mochola.org... 

84                                                              Kultura – Media – Teologia 10/2012                                                       



A. Suławka, Polska i rosyjskojęzyczna prasa religijna...

cunków, 50-80 tys. wiernych151, posiadała tylko jedno pismo. Zwraca uwagę na fakt, iż 
społeczność Rosjan w ówczesnej Polsce liczyła ok. 138,7 tys. (w tym  ok. 35 tys. wier -
nych innego wyznania niż prawosławne: protestantów, prawosławnych oraz wyznania 
mojżeszowego)152, podczas gdy jak już wcześniej wspomniano, w tym czasie wydawano 
w Polsce 24 czasopisma prawosławne w języku rosyjskim oraz 23 dla innych wyznań 
w tym samym języku. Porównując czytelnictwo periodyków religijnych Polaków i  Ro-
sjan w wybranym roku 1936, można stwierdzić, że dla ludności polskiej, która według 
danych z oficjalnego spisu z 1931 roku stanowiła 20 mln. 644 tys. ludności153, wydawa-
no 225 czasopism religijnych (w tym 199 katolickich)154,  podczas  gdy w tym samym 
roku w języku rosyjskim ukazywało się tylko dziewięć pism religijnych (cztery prawo -
sławne, trzy baptystyczne, dwa neounickie). Niestety, obiektywne porównanie czytel -
nictwa prasy religijnej Polaków i Rosjan, a także dokładniejsze ustalenie czytelnictwa 
religijnych periodyków wśród rosyjskiej społeczności oraz wpływu tych periodyków 
na jej  religijność w przedwojennej Polsce jest utrudnione; jedynie w wypadku kilku 
opisanych czasopism znany jest ich nakład, a ponadto, jak zaznaczono na początku tek-
stu,  wiele  z opisanych  tytułów  (dotyczy  to  zwłaszcza  periodyków  protestanckich) 
mimo wydawania w języku rosyjskim była adresowana raczej do mniejszości ukraiń-
skiej i białoruskiej II Rzeczypospolitej155.  W wypadku prasy prawosławnej duża liczba 
tytułów (w stosunku do  liczby wiernych rosyjskich w prawosławnej cerkwi w II Rze-
czypospolitej) nie powinna dziwić wobec faktu, iż na terenach wchodzących niegdyś 
w skład  zaboru rosyjskiego religia prawosławna była wykorzystywana przez władze 
carskie w celach rusyfikacji,  zaś  stanowiska duchowne w związku z tym były powie-
rzane głównie Rosjanom; zaś w II Rzeczypospolitej Rosjanie zachowali duże wpływy 
w hierarchii156. Należy zwrócić jednak uwagę, iż spośród owych tytułów aż 22 (46% cało -
ści)  stanowiły  efemerydy  prasowe,  podczas  gdy  liczba  periodyków  długowiecznych 
wynosi jedynie osiem (co oznacza, że stanowiły jedynie 17%) całości157.

150 A. Notkowski, Polska prasa prowincjonalna Drugiej Rzeczypospolitej (1918-1939), Warszawa-Łódź 1982, 
s. 7-8.

151 Liczbę 50 tys. podaje portal philipponia.republika.pl (zob. http://www.philipponia.republika.pl/intro-
.html dostęp 5.01.2013 r.), zaś 80 tys. J. Tomaszewski. Zob. tenże,  Ojczyzna nie tylko Polaków, Mniejszo-
ści narodowe w Polsce w latach 1918-1939, Warszawa 1985, s. 149.

152 Dane za: J. Tomaszewski, Rzeczpospolita wielu narodów, Warszawa 1985, s. 237, 243.
153 Dane za: J. Tomaszewski, Ojczyzna nie tylko Polaków..., dz. cyt., s.  173.
154 Dane za: A. Paczkowski, Prasa polska 1918-1939, Warszawa 1980, s. 293.
155  Aczkolwiek długowieczność niektórych z tych tytułów, takich jak baptystyczne „Gost'” czy „Majak” 

może świadczyć o dużej popularności języka rosyjskiego wśród ich czytelników
156 J. Tomaszewski, Ojczyzna nie tylko Polaków..., dz. cyt., s.  150.
157 Autor przyjął za A. Notkowskim, że efemerydę stanowi periodyk ukazujący się krócej niż rok, podczas 

gdy długowiecznym jest pismo istniejące co najmniej 5 lat. Zob. A. Notkowski, Polska prasa prowincjo-
nalna..., dz. cyt., s. 88. Część z owych efemeryd, jak „W ograde Cerkownoj, „Woskriesienije” czy „Put' 
Prawdy” były później wznawiane, lecz owe wznowienia również nie przetrwały dłużej niż rok, dlatego 
są  również zaliczane przez autora do efemeryd.

                                                             Kultura – Media – Teologia 10/2012                                                       85 



RELIGIA I MEDIA

Podsumowując, opisane tytuły cechuje duże zróżnicowanie pod względem ży-
wotności, profilu wyznaniowego czy też politycznego, stosunku do władz państwa pol -
skiego, czy też jakości technicznej i literackiej. Stanowią one cenne źródło zarówno dla 
badaczy mniejszości narodowych jak i wyznaniowych II Rzeczypospolitej, dlatego może 
dziwić fakt, iż jako źródło tak często są przez nich pomijane. ■

BIBLIOGRAFIA:
Źródła:
Prasa (roczniki objęte kwerendą w BUW oraz BN)
„Beseda Druga”, Łuck 1924.
„Cerkownyj Wiestnik”, Łuck-Warszawa 1933-1935.
„Christijanin”, Łódź-Warszawa 1923-1924.
„Christijanin”, Wilno 1929-1931.
„Christijanskij Sojuz”, Brześć nad Bugiem-Kobryń Poleski-Łódź 1926-1928.
„Christijanstwo, Ateizm i Sowriemiennost'”, Paryż-Warszawa 1928-1929.
„Dieło Błagotworienija”, Warszawa 1932-1933.
„Dietskij Listok”, Warszawa 1935-1938.
„Druh”, Dubno 1934-1937.
„Elpis”, Warszawa 1926-1928, 1931-1937.
„Goniec Częstochowski”, Częstochowa 1930.
„Gost'”, Warszawa 1935-1939.
„Jewangielskij  Christijanin”  („Ewangeliczny  Chrześcijanin”),  Warszawa  1931-

1932.
„Kitież”, Lublin-Warszawa 1927-1930.
„K'Sojedinieniju”, Wilno 1932-1936.
„Łuczi Swieta”, Łódź 1932.
„Majak”, Łódź 1922-1939.
„Missionerskij Wiestnik” („Zwiastun Misjonarski”), Warszawa 1928-1929.
„Moj drug”, Warszawa 1939.
„Narodnaja Niwa”, Wilno 1928.
„Nowyj wiernyj put' k'żizni”, Łuck 1926-1929.
„Nasza Jeloczka”, Warszawa 1931.
„Oriens”, Kraków 1933.
„Poczajewskij Listok”, Warszawa 1931.
„Posobije dlja rukowodjaszczich krużkami christijanskoj mołodieży”, Łódź 1930.
„Put' Prawdy”, Warszawa 1930, 1935.
„Słowo”, Warszawa 1931-1938.
„Swiet Istiny”, Włodzimierz Wołyński 1926-1928.
„Swiet k proswieszczieniju”, Łódź-Warszawa 1933-1939.
„Wiadomości Św. Autokefalicznego Polskiego Kościoła Prawosławnego”, Warsza-

wa 1927-1928.

86                                                              Kultura – Media – Teologia 10/2012                                                       



A. Suławka, Polska i rosyjskojęzyczna prasa religijna...

„W Ograde Cerkownoj”, Warszawa-Wilno 1931-1933.
„Wiestnik bratstwa prawosławnych bogosłowow w Pol'sze”, Warszawa 1934-1938.
„Wiestnik Prawosławnoj Metropolii w Pol'sze”, Warszawa 1923-1926.
„Wilenskije Jeparchialnyje Wiedomosti”, Wilno 1922.
„Woskriesienije”, Lwów 1928-1929, 1935-1936.
„Woskriesnaja Szkoła”, Warszawa-Wilno 1933-1935.
„Woskriesnoje Cztienije”, Warszawa 1924-1939.
„Za Sobornist'”, Łuck 1932-1935.
„Za triezwost'”, Warszawa 1938-1939.
„Zielienyj Szum”, Warszawa 1932-1933.
„Znamene Wremeny” („Znamenija Wriemien”), Bydgoszcz-Warszawa 1926-1927.
Źródła drukowane.
W. Śleszyński (red.), Polesie w polityce rządów II Rzeczypospolitej,  Białystok-Kra-

ków 2009.

Literatura:
adwentysci.waw.pl 
Baranowskij W., Potaszenko G.; Starowieryje Baltii i Pol'szy, Vilnius 2005.
Bieńkowski L., Gryglewicz F. ,  Łukaszyk R. (red.); Encyklopedia Katolicka, t. 4, Lu-

blin 1983.
Chomik P., Mironowicz A., Pawluczuk U. (red.),  Prawosławne oficyny wydawni-

cze w Rzeczypospolitej,; Białystok 2004.
dekalog.com.ua
emigrantica.ru.
emigrantika.ru
Grzebień L. i inni (red.), Encyklopedia wiedzy o jezuitach,, Kraków 1996.
Iwaniec E., Z dziejów staroobrzędowców na ziemiach polskich, Warszawa 1977.
Karpus Z , Wojciechowski M. (red.), Polska polityka wschodnia w XX wieku, , Wło-

cławek-Toruń 2004.
Klimowicz T., Obywatele Arkadii: losy pisarzy rosyjskich po roku 1917, Wrocław 

1993.
Kłaczkow  J.,  Protestanckie  wydawnictwa  prasowe  na  ziemiach  polskich  w XIX  

i pierwszej połowie XX wieku, Toruń 2008.
Kościół prawosławny w Polsce dawniej i dziś, red. Adamczuk L., Mironowicz A., 

Warszawa  1993.   Łabyncew  J.,  Szczawinskaja  L.; Żurnał  „Woskriesnoje  
Cztienije”,  strona internetowa pravoslavie.ru z 5.11.2002,  http://www.pra-
voslavie.ru/orthodoxchurches/40240.htm 

Łużny R. (red.), Chrześcijański Wschód a kultura Polska,  Lublin 1989.
Łyko Z., Kościół Adwentystów Dnia Siódmego. Historia. Nauka. Ustrój. Posłannic-

two, Warszawa 2000.
marakou.by
mochola.org.

                                                             Kultura – Media – Teologia 10/2012                                                       87 



RELIGIA I MEDIA

Notkowski A., Polska prasa prowincjonalna Drugiej Rzeczypospolitej (1918-1939), 
Warszawa-Łódź 1982.

Obłąkowska-Galanciak (Ndiaye) I., Gorzkie Gody… Publicystyczna i literacka dzia-
łalność Dymitra Fiłosofowa na emigracji, Olsztyn 2001

Osadczy W.,  Święta Ruś. Rozwój i oddziaływanie idei prawosławia w Galicji, Lu-
blin 2007.

Paczkowski A., Prasa polska w latach 1918-1939, Warszawa 1980.
Papierzyńska-Turek M., Między tradycją a rzeczywistością. Państwo wobec prawo-

sławia 1918-1939, Warszawa 1989.
Paradowski R., Ossowski Sz. (red.);  Polska w Rosji- Rosja w Polsce. Dialog kultur, 

Poznań 2003.
philipponia.republika.pl
Rzemieniuk F., Kościół Katolicki obrządku bizantyjsko-słowiańskiego (neounia), 

Lublin 1999.
Stokołos N. H., Neounija jak eksperyment schidnoji polityki Watikanu w Polszczi  

(1923-1939 rr.) w: „Ukraijinśkyj istorycznyj żurnał”, nr 4 (427)/1999; s. 73-
89.

Suławka  A.  R.,  „Dookoła  akcji  unijnej”.  Dwumiesięcznik  „Oriens”  (1933-1939)  
jako pismo propagujące neounię w II Rzeczypospolitej, portal histmag.org 
z 13.11.2012 r., http://histmag.org/Dookola-akcji-unijnej.-Dwumiesiecznik-
Oriens-1933-1939-jako-pismo-propagujace-neounie-w-II-Rzeczypospolitej-
7294

Tomaszewski J., Ojczyzna nie tylko Polaków. Mniejszości narodowe w Polsce w la-
tach 1918-1939, Warszawa 1985.

Tomaszewski J., Rzeczpospolita wielu narodów, Warszawa 1985.
Traczyk  J.,  Prasa  białoruska  w II  Rzeczypospolitej  (1918-1939).  Bibliografia w: 

„Studia Polono-Slavica Orientalia. Acta Litteraria XIII”, 1992, s. 185-342.
Tomaszewski H. R., Baptyści w Polsce w latach 1918-1958, Warszawa 2008.
Zienkiewicz T.,  Poeci emigracji rosyjskiej i ich zainteresowanie literaturą polską  

(rekonesans) w: „Acta Polono- Ruthenica”, t.  XIII, 2008; s. 265-276.
Zienkiewicz T.,  Rosyjskie życie kulturalne w Pińsku  1918-1939  w: „Acta Polono-

-Ruthenica”, t. XII, 2007; s. 7-18.
zwiazki-wyznaniowe.cba.pl

O AUTORZE:
Adam Radosław Suławka jest magistrantem w Instytucie Historycznym Uniwer-

sytetu Warszawskiego. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się wokół historii  
politycznej  i społecznej  Europy  Środkowo-Wschodniej  oraz  historii  Kościoła  katol-
ickiego na tym obszarze.

88                                                              Kultura – Media – Teologia 10/2012                                                       


	Rosyjska i rosyjskojęzyczna prasa religijna
w II Rzeczypospolitej

