Słowa kluczowe: uczestnictwo w kulturze tożsamość Kino kultura Apokalipsa symbolika tożsamość moralność kultura wizualna Media wizualne obraz

KMT 2013 nr 3 Pobierz PDF

Bartosz Wieczorek,

Wizja szwedzkiej apokalipsy w filmie „Pieśni z drugiego piętra” Roya Anderssona

Źródło: Bartosz Wieczorek, Wizja szwedzkiej apokalipsy w filmie „Pieśni z drugiego piętra” Roya Anderssona, "Kultura - Media - Teologia", 2013( 14) nr 3, s. 48-63.

Tekst zawiera analizę filmu „Pieśni z drugiego piętra” Roya Anderssona w aspekcie społeczno-kulturowym i teologicznym. Próba odczytania filmu w duchu krytyki zachodniego modelu społeczeństwa wyrażonej m. in. w pracach Witkacego, Horkheimera i Marcuse’a pozwala odczytać film jako obraz skrajnej alienacji dzisiejszego człowieka. Zestawienie filmu Anderssona z teologiczną spuścizną jego wielkiego rodaka Emanuela Swedenborga potwierdza i wzmacnia takie odczytanie filmu. Wedle bowiem Swedenborga sąd ostateczny nastąpi wówczas, gdy zniknie całkowicie „czynna miłość” i gdy tym samym zostanie zniszczona wiara. Oba odczytania skupiają się więc w jedno przesłanie. Wedle Anderssona społeczeństwa dzisiejsze, żyjące bez nadziei, ale potrzebujące jej ponad wszystko, nie są zdolne tak naprawdę funkcjonować bez religii, dającej ludziom poczucie sensu i koordynaty do dokonywani życiowych wyborów.

Informacje
Numery

Zobacz wszystkie numery

Linki
Inne informacje

Używamy plików cookies do mierzenia ruchu na stronie. Więcej na ten temat...